به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت:بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا «کارآمادگی» با هدف توجه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز ارائه می شود. به گزارش خبرنگار مهر، رضا نقی زاده امروز در کنگره ملی آموزش هدفمند ، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که نتایج اجرایی این کنگره حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: سوال اصلی در حوزه آموزش مهارتی این است که دانشگاه مهارتی مهم‌تر است یا آموزش مهارتی؟ این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در جلسه ۹۵۴ و ۹۵۹ دو مصوبه مهم داشتیم. نخست اینکه بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا «کارآمادگی» با هدف توجه ویژه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز مشتمل بر حداقل سه و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی در دوره کارشناسی لحاظ می شود. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: موضوع اصلی این است که اجرای این دروس مهارتی چگونه انجام شود. همه می‌دانند که باید بخشی از واحدهای کارشناسی به دروس مهارتی تخصیص پیدا کند؛ اما نحوه اجرا مورد سوال بود. وی گفت: در این بسته که قرار است به صورت اجباری ارائه شود، ترجیحا رشته‌هایی که نظری هستند ۶ واحد مهارتی خواهند داشت و رشته‌هایی که عملی هستند ۱۵ واحد مهارتی دارند. قصد داریم دروس کارورزی را به دروس مهارتی پیوند بزنیم. نقی زاده خاطرنشان کرد: انواع آموزش‌هایی که در این ۳ تا ۱۵ واحد مورد نظر است شامل چهار نوع آموزش است. یکی آموزش‌های کاربینی که هم‌اکنون هم در حال اجراست. دوم آموزش‌های کارآموزی و آموزش‌های کارورزی که در قالب اینترنشیپ، اکستنشن و رفرنس‌شیپ ارائه خواهد شد. وی درباره دوره‌ کاریابی تصریح کرد: پیش‌بینی در کاربینی این است که درسی ۳۲ ساعتی تدوین شود که حداقل هشت واحد آن در محیط‌های کار گذرانده شود. نقی‌زاده درباره دوره‌های اکستنشیپ کارورزی گفت: این دوره‌ برای دانشجویانی است که در ترم آخر تحصیل خود قرار دارند و باید آموزش مهارتی در صنعت بگذرانند. در این دوره لازم است که حتما یک استاد در کنار دانشجو باشد و بر فعالیت‌های وی نظارت کند. دوره اکستنشن مربوط به حضور دانشجویان در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی برای گذراندن دوره‌های مهارتی است. مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارتی دانشجویان در کارهای تیمی است و در این راستا، اموزش مهارت‌های نرم و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفت.

اتمام خبر


CAPTCHA