به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، به گزارش خبرنگار بازار کار ، نهمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، با موضوع “کسبوکار خانگی، مشاغل خانوادگی و توزیع تسهیلات پشتیبانی”، روز دوشنبه ۸ اسفند از ساعت ۱۱ الی ۱۲ و با سخنرانی پروانه جلالوند، معاون اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تهران و مسئول کارگروه کسبوکار استانداری تهران و فاطمه رحمانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در محل جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد. در ابتدای این جلسه، جلالوند با اشاره به اهمیت موضوع کسبوکار در احادیث و روایات و همچنین آیاتی از قرآن کریم که به تلاش افراد در تأمین معاش خود و فرهنگ تولید و سازندگی اشاره دارد، گفت: در شرایط کنونی نیازمندیم تا از سرمایههای خود به عنوان منبعی برای تولید درآمد و حرکت بهسوی توسعه استفاده کنیم و در این راستا مشاغل خانوادگی عامل مهمی در جهت نیل به این هدف هستند. وی با تأکید بر نقش مشاغل خانوادگی در توسعه اقتصادی، ایجاد رفاه اجتماعی و کاهش بیکاری افزود: امروزه بیشتر کشورهای جهان برای رونق کسبوکارهایشان به مشاغل خانوادگی روی آوردهاند. اگرچه در ظاهر دو موضوع خانواده و کسبوکار با یکدیگر متضاد و دارای تقابلاند، اما در عمل دارای تأثیرات متقابل فراوانی بر یکدیگر هستند. از سوی دیگر در این زمینه لازم است بین دو مفهوم مشاغل خانگی و خانوادگی تفکیک قایل شویم. مشاغل خانگی عمدتأ در محیط مسکونی انجام میپذیرند و دارای ماهیت حقوقی نیستند، اما در مشاغل خانوادگی با کنار هم قرارگرفتن اعضای خانواده و همافزایی حس اعتماد و مشارکت بین آنان، فعالیت خاصی به انجام میرسد. مسئول کارگروه کسبوکار استانداری در ادامه بر لزوم قرارگیری هر عضو خانواده در جایگاه مناسب خود در مشاغل خانوادگی تأکید کرد و به معرفی شش شخصیت کلیدی در این نوع از کسبوکارها پرداخت و گفت: شخصیت واسطه یا میانجی که نقش رفع تعارضات در زمان بروز مشکلات را بر عهده دارد، شخصیت ریسکپذیر که نقش هدایتگری و یافتن فرصتهای کلیدی و اخذ تصمیمات بهموقع و هوشمندانه را داراست، شخصیت واقعگرا که وظیفه تصمیمگیریهای مبتنی بر عقلانیت و واقعگرایی را بر عهده میگیرد و شخصیت رهبر که معمولأ در کسبوکارهای خانوادگی به بزرگترین فرد خانواده واگذار میشود. نقش رهبر که مدیریت عملکردها مبتنی بر منطق به عهده اوست عمدتأ در این نوع فعالیتها به پدر خانواده تعلق دارد. دو مورد دیگر شامل شخصیت خلاق که وظیفه یافتن ایدههای نو و خلاقانه بر عهده اوست و نهایتاً شخصیت قهرمان که وظیفه اصلیاش حفظ همبستگی و انسجام و کنار هم نگهداشتن اعضای گروه است که این نقش در کسبوکارهای خانوادگی معمولأ بر عهده مادران است. جلالوند در ادامه سخنان خود به طرح کسبوکارهای خانوادگی که اولین بار به طور پایلوت در استان تهران راهاندازی شده است اشاره کرد و افزود: در این طرح که باهدف فقرزدایی و توانمندسازی افراد در راستای توسعه راهاندازی شده، سعی بر آن است که با تأکید بر تولید در راستای نیازهای جامعه و ارایه آموزشهای لازم، خانواده را به یک کارگاه خانگی تولیدی کوچک تبدیل کنیم. وی همچنین تصریح کرد در این طرح پس از طراحی اطلس کسبوکار استان تهران، ۱۶ شهرستان استان تهران بر اساس تعداد کارآفرینان، مشاغل خانگی و ظرفیتهای هر منطقه دستهبندی و سپس بر اساس این ظرفیتها، اقدام به طراحی تعدادی شغل شد که از ویژگیهای اصلی آنها متناسب بودن با فضای محیطی از جمله متراژ خانه است. در این طرح در صورت نیاز خانواده، تسهیلات بانکی لازم و آموزشهای مرتبط نیز به افراد متقاضی ارایه میشود و در ادامه پس از رسیدن به مرحله پایداری تولیدات، در حوزه بازاریابی و فروش نیز کمکهای لازم به متقاضیان داده میشود. معاون اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تهران در پایان به معرفی سه دسته از این مشاغل پرداخت و گفت: در طراحی این مشاغل سعی شده تا تمامی گروههای هدف باتوجهبه جنسیت و سن و ویژگیهای مختلف مدنظر قرار گیرند. یک نمونه از این مشاغل که در زیرمجموعه مدل کار از راه دور و مبتنی بر آیتی قرار میگیرند، شامل مشاغلی چون ارائهدهندگان خدمات حقوقی و روانشناسی، توسعهدهنده وب، متخصص امنیت شبکه، صداپیشگی، تدریس خصوصی، مترجمی، مدیریت شبکههای اجتماعی، طراحی و گرافیک و نویسندگی و غیره میباشد. نمونه دوم ساخت سازههای چوبی است که در یک فضای خانگی ۹ متری بهخوبی قابلاجراست و دارای بازار کار بسیار مناسبی نیز هست. نمونه سوم بافت فرش اعم از دستی و ماشینی است که مشاوران طرح در تمامی مراحل از خرید مواد اولیه و نقشهکشی و نهایتأ بازاریابی و فروش در کنار متقاضیان خواهند بود. وی خاطرنشان کرد افراد برای دریافت راهنماییهای بیشتر در این زمینه و آشنایی با مشاغل بیشتر میتوانند به مراکز مشاوره امور بانوان فرمانداریهای شهرستان خود مراجعه کنند. در ادامه این نشست، فاطمه رحمانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در سخنانی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین توسط مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و ضرورت عملیاتیکردن مفاهیم مشاغل خانگی در کشور، به نقش جهاد دانشگاهی در این حوزه تأکید و گفت: اگرچه کارخانهها و مراکز تولیدی بزرگ نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، اما نباید از نقش مشاغل خرد و خانگی نیز غافل شد؛ چراکه این مشاغل همچون مویرگهای جامعه و ایفاگر نقش حیاتآفرینی برای اجتماع هستند. بنابراین لازم است در راستای توسعه این مشاغل، آموزشهای لازم از مرحله شروع تا اجرا و بازاریابی مشاغل خانگی به افراد متقاضی ارایه شود. رحمانی با طرح این موضوع که در حوزه مشاغل خانگی دولت توجه ویژهای به زنان سرپرست خانوار دارد تصریح کرد: در بخش آموزش کسبوکارهای خانگی باید بهگونهای عمل شود که افق دید مالکین آنها به بخش صادرات و افزایش کیفیت محصولات باشد. وی همچنین افزود: توجه به روحیه افراد با دیدگاهی روانشناسانه در کنار آموزش و مشاوره میتواند در توسعه مشاغل خانگی بسیار مؤثر باشد. نیاز به آمار و اطلاعات درست در حوزه مشاغل خانگی از جمله مسائل دیگری بود که رحمانی در سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: در سطح روستایی باتوجهبه مقیاس کوچک این بخش، اطلاعات دقیقتری در دست است اما در کلانشهری مانند تهران، باتوجهبه وسعت و اقلیم جغرافیایی و وضعیت فرهنگی خاص آن، نیازمندیم آمار دقیق وضعیت مشاغل را به دست آورده و باتوجهبه این اطلاعات افراد را به سمت راهاندازی کسبوکارهای خانگی سوق دهیم. در مواردی دیده میشود که افراد شاغل در بخش خانگی از نظر تجربی در سطح بالایی قرار دارند اما به علت عدم آشنایی با روندهای اداری مانند اخذ مجوز در فرایند کسبوکار خود با مشکل مواجه میشوند. در این زمینه وظیفه دستگاههای متولی ارایه آموزش و اطلاعرسانی به همه افراد بهویژه جوانان و حتی در سطوحی مانند دبیرستانهاست. بهعلاوه میتوان با تعریف رستههای شغلی جدیدی که متناسب با نیاز دانشجویان در زمان تحصیل است، گروه دیگری از افراد را به بخش فعالان اقتصادی مشاغل خانگی وارد کرد که این موضوع نیازمند توجه ویژه و بررسیهای بیشتر است. مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در قسمت پایانی سخنان خود به مسائل مالی دخیل در مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در خصوص ارایه تسهیلات مشاغل خانگی لازم است بدانیم که این تسهیلات فقط شامل ارایه وامهای بانکی نیست، بلکه مواردی مانند ارایه محصولات تولید شده در بازارچههای فصلی و دایمی و فروشگاههای زنجیرهای را نیز در بر میگیرد. سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و اندیشکده بانوان این واحد با تمرکز بر مسائل و چالشهای مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمانسازی و تولید اندیشههای بهروز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار میشود.
اتمام خبر