به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی،
بی میلی
مشتریان به خرید خودرو
آغازین روزهای فصل پاییز را در حالی پشت سر می گذاریم که
بازار خودروی کشور نیز مانند این فصل، زرد و کرخت به نظر می رسد و بی میلی
مشتریان به خرید خودرو همچنان ادامه دارد.
آغازین روزهای فصل پاییز را در حالی پشت سر
می گذاریم که بازار خودروی کشور نیز مانند این فصل، زرد و کرخت به نظر
می رسد و بی میلی مشتریان به خرید خودرو همچنان ادامه دارد.
هرچند بی رونقی بازار خودرو در فصل پاییز، طبیعی به نظر می رسد و تقریبا
رسم هر ساله است، اما این بازار مدت هاست مشتریان زیادی را به خود نمی بیند
و حتی در مقاطعی از تابستان نیز که معمولا خرید خودرو اوج می گرفت،
مشتریان باز هم سراغ چندانی از فروشندگان خودرو نگرفتند.
این در شرایطی است که قیمت ها نیز همچنان ثابت مانده و قهر مشتریان با
بازار خودرو هم نتوانسته منجر به کاهش قیمت ها شود. طی روزهایی که از پاییز
سپری شده، اگرچه افت و خیزی 500 هزار تومانی نصیب بازار خودرو شد، اما طی
دو سه روز گذشته، قیمت ها تغییر خاصی را به خود ندیده و به نوعی ثابت
مانده اند.
جدا از رخوت پاییزی، کارشناسان دلایل دیگری را نیز در بی میلی مشتریان به
خرید خودرو دخیل می دانند، از جمله اینکه آنها (مشتریان) هنوز هم بلاتکلیف
بوده و نسبت به آینده قیمت خودروها مطمئن نیستند. به عبارت بهتر، ازآنجاکه
قیمت خودرو طی حدودا دو سال گذشته همواره دستخوش تغییر شده و حواشی زیادی
دامان آن را گرفته است، آینده شفافی از بازار پیش روی مشتریان نیست و آنها
نمی دانند الان خودرو بخرند بهتر است یا در آینده.
به اعتقاد کارشناسان، مشتریان به دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده
هستند و گمان به ارزانی بیشتر خودروهای داخلی می برند، فعلا تمایلی به
خرید و فروش خودرو ندارند و این در شرایطی است که کاهش قیمت ها (حداقل از
سوی خودروسازان) بسیار بعید به نظر می رسد.
در این شرایط، قطعی شدن قیمت گذاری خودرو اثر مهمی بر آینده بازار خودرو
کشور خواهد داشت؛ به نحوی که اگر تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص و مردم
نسبت به عدم تغییر آن مطمئن شوند، تقاضای خاموش بازار خودرو به تدریج خود
را نشان خواهد داد. طی یک سال و نیم گذشته، به دلیل آنکه تکلیف قیمت خودرو
مشخص نبود و مردم نمی دانستند در آینده چه اتفاقی در این مورد خواهد افتاد،
بازار خودرو به اصطلاح تق ولق بود و مشتریان در انتظار بهترین فرصت برای
خرید به سر می بردند و هنوز هم می برند و از همین رو بازار ماه هاست رونق
را به خود ندیده است. البته کارشناسان یکی دیگر از دلایل بی میلی مشتریان
به خرید خودرو را افت قدرت خرید آنها می دانند و معتقدند این موضوع در
کنار افزایش قیمت ها، امکان خرید خودرو را از بسیاری از مشتریان سلب کرده
است. در این شرایط البته بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام خودرو از هفت
میلیون به 15 میلیون تومان را ارائه کرده تا از این راه قدرت خرید مردم در
بازار خودرو افزایش یابد.
این پیشنهاد البته باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود و در صورت موافقت
این شورا، وام 15 میلیونی در اختیار مشتریان بازار خودرو قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد کارشناسان، وام 15 میلیونی در صورتی که کاملا صرف خرید خودرو شود
و چند ده هزار نفر از مشتریان را پوشش بدهد، می تواند محرک خوبی برای
بازار خودرو کشور باشد؛ هرچند در کنار آن می توان از اهرم های دیگری نیز
برای تکان دادن بازار استفاده کرد. به عنوان مثال، تقویت لیزینگ ها
می تواند تاثیر بزرگی بر انگیزه مشتریان برای خرید خودرو بگذارد، چه آنکه
لیزینگ ها امکان خرید قسطی خودرو را آن هم در روزهایی که نقدینگی و قدرت
خرید جامعه پایین است، فراهم می آورند.
افت و خیز 500 هزار تومانی
اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل بوده است.
آن طورکه نمایشگاه داران خودرو پایتخت می گویند، اوایل این هفته قیمت ها
با افت و خیزی 500 هزار تومانی روبه رو شدند، اما در حال حاضر دو، سه روزی
می شود که خبری از افزایش و کاهش قیمت خودروها در بازار نیست.
در حال حاضر خودرویی مانند مگان که البته بعید است به این راحتی ها قابل
دسترس باشد، قیمتی برابر با 102 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت
قیمت آن حکایت می کند. این میهمان فرانسوی، در نیمه نخست امسال تولید بسیار
اندکی داشته و بر این اساس باید کمبود مگان را در بازار دلیل اصلی
گرانی اش دانست.
همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که مانند مگان تولید بسیار کمی طی نیمه نخست
امسال داشته، در حال حاضر 138 میلیون تومان خرید و فروش می شود و نیسان
تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با 150 میلیون
تومان را به خود می بیند.
در بین دیگر خودروها اما تندر-90 نیز همچنان با قیمت بالایی در بازار
خودرو خرید و فروش می شود هر چند تولیدش در نیمه نخست امسال افزایشی بوده
است.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 38 میلیون
تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی اش نیز یک میلیون تومان گران تر به
فروش می رسد.
تندر مدل E1 هم 35 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت آن حکایت
می کند. پارس تندر نیز که فقط به لحاظ ظاهری با تندرهای معمولی تفاوت
دارد، در حال حاضر 40 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
فعالان بازار در مورد تیبا نیز می گویند که این خودرو با تغییر قیمتی
روبه رو نبوده و در حال حاضر 23 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمت فعلی
تیبا در شرایطی است که این خودرو در مقاطعی حتی قیمت 24 میلیون و 500 هزار
تومان را نیز تجربه کرده است.
از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می رسد که این محصول با توجه به تثبیت
قیمتش، 36 میلیون تومان خرید و فروش می شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز
قیمتی برابر با 37 میلیون تومان را دارا است. این دو خودرو البته در
تابستان امسال به ترتیب قیمت های 38 میلیون تومان و 39 میلیون تومان را نیز
تجربه کرده بودند.
پژو 206 پیش تر مدل هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشته که با توجه به
توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی شوند. اما در بین دیگر مدل های
پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با 29 میلیون تومان به فروش می رسد
که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط می شود.
405 در مدل GLX خود قیمتی برابر با 27 میلیون تومان دارد، هر چند پیش ترها تا مرز 33 میلیون تومان نیز پیش رفته بود.
همچنین سمند مدل LX که قیمت 32 میلیون تومان را در تابستان امسال تجربه
کرده بود، در حال حاضر 28 میلیون تومان خرید و فروش می شود. سمند در مدل
سورن نیز قیمتی برابر با 34 میلیون تومان دارد.
از بازار پژو پارس هم خبر می رسد که این خودرو هم اکنون در مدل داشبورد
جدید و یورو4 و مجهز به موتور TU5 خود قیمتی معادل 38 میلیون تومان دارد و
این در شرایطی است که برخی مدل های دیگر پارس را می توان تا 34 میلیون
تومان نیز خرید.
از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای با ثباتی را در بازار سپری می کند و
قیمت آن در مدل معمولی هم اکنون 30 میلیون تومان است. دیگر مدل رانا به نام
LX اما یک میلیون تومان گران تر به فروش می رود.
در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون تومان دارد و مدل 132
مجهز به یورو4 آن نیز 20 میلیون تومان به فروش می رسد. پراید 111 نیز در
حال حاضر قیمتی حدود 21 میلیون تومان دارد. سایپایی ها یک محصول چینی به
نام S300 نیز در بازار دارند که هم اکنون 74 میلیون تومان خرید و فروش
می شود.
بازار وارداتی
اما سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم و ببینیم قیمت ها در این بازار به چه شکل است.
آن طور که خبر می رسد، هم اکنون هیوندای مدل i20 قیمتی برابر 84 میلیون
تومان دارد و این در شرایطی است که این خودرو پیش تر قیمت 91 میلیون تومان
را نیز تجربه کرده است. همچنین هیوندای ix55 نیز که تا همین چندی پیش قیمتی
برابر با 280 میلیون تومان داشت، هم اکنون 10 میلیون تومان ارزان تر قابل
خرید است. دیگر مدل هیوندای به نام ix35 نیز در حال حاضر 141 میلیون تومان
به فروش می رود و مدل جنسیس نیز قیمتی برابر با 250 میلیون تومان دارد.
مدل های الانترا و اکسنت نیز به ترتیب 107 و 93 میلیون تومان قیمت دارند.
به گزارش دنیای اقتصاد، از هیوندای بگذریم و سری به بازار خودروهای کیا در
ایران بزنیم. بنابر اخبار رسیده، در حال حاضر کیا اپتیما قیمتی برابر با
136 میلیون تومان دارد و مدل اسپورتیج نیز 145 میلیون تومان به فروش
می رود. این دو خودرو پیش تر به ترتیب قیمت های 160 و 156 میلیون تومان را
نیز تجربه کرده بودند.
دیگر مدل کیا به نام سراتو که در دو مدل وارد ایران شده، تغییرات قیمتی
خاصی را طی دو سه روز گذشته تجربه نکرده است، به نحوی که مدل 1600 سی سی آن
98 میلیون تومان به فروش می رسد و مدل 2000 سی سی این خودرو نیز قیمتی
برابر با 119 میلیون تومان دارد.
همچنین مدل کوچک کیا به نام پیکانتو نیز هم اکنون 62 میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش می شود.
اما در بین محصولات تویوتا نیز هم اکنون مدل اوریون قیمتی برابر با 210
میلیون تومان دارد و کمری نیز 155 میلیون تومان به فروش می رود. همچنین
یاریس هاچ بک نیز در حال حاضر 95 میلیون تومان خرید و فروش می شود و کرولا
هم خودرویی 128 میلیون تومانی به حساب می آید.
اتمام خبر