به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، اغلب انتظار دارند فردی با ۹۰درصد معلولیت در خانه افتاده باشد و دیگران کارهایش را انجام بدهند،اما افراد معلولی هستند کهروی این باور خط باطل کشیده وحتی برای خودشان شغل دارند و از طریق آن خرج زندگیشان را هم تامین میکنند.آنها اعتقاددارند این «میتوانیم » ماحصل تلاش آنهاست. همشهری آنلاین – ثریا روزبهانی: با اینکه از بیمهریها گله دارند، اما باز جای کنج خانه نشستن در مراکز اشتغالزایی موسسه رعد الغدیر از بخش کال سنتر معلولان گرفته تا خیاطی و ... کار میکنند و روی پای خودشان ایستادهاند. «علیرضا آتشک»،کارآفرین درباره فعالیتش برای توانمندسازی معلولان میگوید: «اعتقاد من این است که باید به جای ماهی دادن، ماهی گرفتن به معلولان یاد بدهیم. در مرکز رعدالغدیر کمک مالی بلاعوضی به مددجو داده نمیشود، بلکه از طریق آموزش سعی میکنیم کسانیکه معلولیت جسمیـ حرکتی دارند توانمند کنیم. اینجا به صورت رایگان به آنها آموزش فنیـ حرفهای ارائه میشود تا مهارت بیاموزند. در نهایت با این آموزش بتوانند شغلی را با توجه به ویژگیهای جسمیـ حرکتیشان داشته باشند و با عزتنفس خودکفا شده و زندگی خودشان را بگردانند.» حوزه مهم کارآفرینی معلولان به بخش «کال سنتر» یکی از ۴مرکز برتر تماس کشور اختصاص پیدا میکند که تعداد قابل توجهی از معلولان در آن مشغول فعالیت هستند و با ایده «آتشک» آغاز به کار کرده است. او درباره کارآفرینی معلولان در این مرکز تماس برتر در کشور توضیحات بیشتری ارائه میدهد : «چه چیزی زیباتر از اینکه آدم وابسته نباشد و با عزت نفس زندگی کند. بیش از۲۰۰فرد معلول در این حوزه کار میکنند و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز کارآفرینی معلولان به شمار میرود. این افراد در دورههای مختلف مهارتآموزی را فرا میگیرند و درنهایت خود موسسه نیز آنها را استخدام میکند. افراد معلول با توجه به ویژگیهایی که دارند مثل فن بیان بالا، مدت صبر و تحمل وکنترل خشم خیلی بهتر از افراد سالم توانمندیهایشان را در این زمینه نشان دادهاند. سال ۹۶ در حال ساخت طبقه سوم مرکز خیریه رعد الغدیر بودیم، یکی از دوستانمان به نام مهندس «سروش تبیانی» به همراه دکتر «باقری» که در حوزه کسبوکار، ان بی ای دارند و از داوطلبان خیر موسسه هستند، گفتند ما چه کمکی میتوانیم به شما کنیم؟ گفتم ما پول نمیخواهیم، به ما کمک کنید برای اشتغالزایی معلولان. طبق مشاهداتشان افراد معلول جسمی حرکتی در مانیتورینگ و جواب دهی تلفن می توانستند موفق باشند. ما هم این ایده را برای معلولان پیاده و در یک سالن موسسه این طرح را پیاده کردیم. جوانان نیکوکار همراه موسسه صدمیلیون تومان هم برای خرید تجهیزات و امکانات به ما کمک کردند. خرید کامپیوترها، دکل رادیویی و فراهم کردن زیرساختها را شروع کردیم و سال ۹۶ با ۴ نفر اپراتور، کال سنتر معلولان را راه انداختیم. همچنین این ایده به همینجا ختم نشد و در سفرهایی که خودم به کشورهای دیگر از فرانسه گرفته تا هند داشتم، ایدههای مشابه برای اشتغال معلولان را جمعآوری و برای توسعه مرکز پیام از آن استفاده کردم. در سفر به پاریس از کال سنترهای معلولان در این کشورها بازدید کردم. در پاریس بسیاری از کارهای مانیتورینگ شهری را معلولان انجام میدهند. همزمان بعد از مطالعه و تحقیق بیشتر روی پروژه کال سنتر کشورهای مختلف متوجه شدم که بزرگترین پروژههای کال سنتر معلولان دنیا در حیدرآباد هند است. این مراکز پیام به دلیل اختلاف ساعت آمریکا و هندوستان بهصورت شبکاری فعال بودند. در مرحله نخست معلولان به مرکز آمدند و کار را برایشان توضیح دادم. باور نمیکردند که با این حجم از ناتوانی جسمی میتوانند کار ثابت داشته باشند و بیمه شوند. دورههای آموزشی را برای بچهها برگزار کردیم و کمکم به تعداد معلولان اضافه شد. از یک سالن شدیم دو سالن و از ۴ نفر شدیم ۴۰ نفر.» «فکر نمیکنم کاری بالاتر از ایجاد شغل، آن هم برای معلولان باشد. فعالیت معلولان در این مرکز مانند حرکت ماهیهای آزاد برخلاف جریان رودخانه است. هرچند سخت، اما شیرین.» این به نوعی تعبیر آتشک از سختی فعالیت معلولان است. او در این باره میگوید: «کال سنتر کار سختی است، یک معلول تمرکزش برای پاسخگویی به تلفن از یک آدم عادی بسیار بیشتر است. فرد سالم بعد از ۲ساعت نشستن از یکجا نشینی خسته میشود و دیگر تمرکز ندارد، اما معلولان قطع نخاعی، ام اسی و معلولانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، نشستن مداوم برای آنها عادی است و از ۸ساعت پاسخگویی به تلفن خسته نمیشوند و چون بابت این نشستن درآمد به دست میآورند، خوشحال هستند. از طرف دیگر در مرکز پیام مدیریت خشم و هیجان، پاسخگویی منطقی به مشتریانی که بعضاً رفتار درستی ندارند بسیار مهم و جزو اصول است. ما این دورهها را برای معلولان برگزار کردیم و خیالمان از این بابت راحت است چون این بچههای معلول سالهاست با سختترین مشکلات جسمی زندگی کردند و آستانه تحملشان بالاست. در کشور نرخ ترک کار در اپراتورها سالم و بدون معلولیت ۳ سال است ولی اکنون در این موسسه بیش از ۶سال کار میکند. مرکز آمار ایران، شاتل، اسنپ فود، اسنپ شاپ، دیجیکالا، شرکت بورس تدوینگران، دیوار و نوین کیش از جمله ارگانهایی است که بچهها کار اپراتوری آنها را انجام میدهند.» دیدگاه و ایدههای آتشک، به امروز معطوف نمیشود. او برای کارآفرینی معلولان گام بلندی برداشته است و به دنبال برنامهریزی کسب و کارهای جدید برای معلولان گام برمیدارد. او درباره این کسب و کارهای جدید میگوید: « دنیای آینده، عصر دیجیتال مارکتینگ است و با توجه به تعاملاتی که ما به انجیاوهای ژاپن داریم، به ما یاد دادند که هرکدام از این بچهها باید طراحی سایت، سئو و تولید محتوا را یاد بگیرند. از همین الان برای ۴سال آینده فعالیتهایی را آغاز کردهایم و در حال تقویت آن هستیم. چون کالسنتر در سالهای آینده با استفاده از ربات و پاسخگویی آنلاین و خیلی از پیشرفتها به پایان میرسد. چون بچهها توانشان را دارند و در خانه هم میتواند با یک کامپیوتر کار کند، این طرح هم مانند کال سنتر صددرصد موفق خواهد بود. و در آخر سختی کار آنها را به یک مصرع شعر تشبیه میکند: خوشا لذت نان شدن زیر دندان تو. تاکنون ۳هزار و ۵۰۰ نفر در این مرکز آموزش دیده و مدرک فنی و حرفهای دریافت کردهاند که از این تعداد نزدیک به ۲۰۰ نفر مستقیم در بخشهای کارآفرینی مؤسسه رعدالغدیر مشغول به کار هستند و هزار نفر هم در رشتههای اپراتوری، بستهبندی، حسابداری و ... در مراکز خارج از مؤسسه مشغول به کار شدهاند. به گفته مدیر عامل رعدالغدیر اگر تسهیلات ارزانقیمت در اختیارشان قرار دهند میتوانند تا ۵۰۰ شغل دورکاری در خانه برای معلولان ایجاد کنند. یعنی هر معلول در خانه با ۶۰ میلیون تومان وام میتواند ADSL را روی کامپیوتر نصب کند و در خانه پاسخگویی را انجام دهد.
اتمام خبر