به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: تناسب‌سازی در خصوص رشته‌های گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو منجربه این خواهد شد که نیازهای جامعه و بازاریابی گردشگری را متناسب با تقاضاهایی که وجود دارد تعیین کنیم. محمد قاسمی خوزانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت رشته‌های گردشگری و هتلداری در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ما برای آموزش دانشجویان رشته‌های گردشگری و هتلداری از اساتید مجرب و متخصص استفاده نمی‌کنیم این امر باعث شده تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های گردشگری بدون هیچ تخصص و تجربه‌ای وارد جامعه شوند. وی افزود: در حال حاضر عده‌ زیادی از اساتید، متناسب با تخصص خود تدریس نمی‌کنند و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود شاهد حضور اساتیدی هستیم که پایان‌نامه و تخصص آن‌ها متناسب با گردشگری و هتلداری نیست، اما متاسفانه در دانشگاه‌ها علیرغم نبود استاد متخصص این دو رشته، مدیریت گردشگری تدریس می‌شود. این مدرس هتلداری و فعال گردشگری ادامه داد: تا زمانی که از اساتید متخصص و مجرب برای آموزش رشته گردشگری و هتلداری استفاده نکنیم، این اقدام در نهایت ختم به این می‌شود که کتاب‌هایی را در دست داشته باشیم که تخصصی نیست و تنها آموزش را با مواردی که جمع‌آوری کردند تا رزومه‌ای برای خود داشته باشند برای تدریس استفاده می‌کنند. وی بیان کرد: اساتید به روزمه پژوهشی که باید داشته باشند هیچ توجهی نکرده و تنها به این فکر هستند که رزومه‌ای را هر چند بی‌کیفیت ارائه کنند؛ درنتیجه اگر از اساتید متخصص که حوزه فعالیت آن‌ها گردشگری و یا پایان‌نامه دکتری گردشگری دارند، استفاده کنیم قطعا منجر به این خواهد شد تا در این زمینه موفق‌تر و با کیفیت‌تر عمل کنیم. قاسمی خوزانی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی از جمله موارد و راهکارهایی است که توانمندی اساتید را به خصوص در ارتباط با طرح‌ها و پژوهش‌ها افزایش می‌دهد، اما متاسفانه عده‌ای از اساتید مدرس در رشته گردشگری و هتلداری با چنین مدلی آشنا نیستند و نمی‌توانند طرح امکان‌سنجی گردشگری و همچنین امکان‌سنجی اقتصادی را انجام دهند. متاسفانه برخی از اساتید حتی توان محاسبه و ارزیابی اکولوژیکی توسعه گردشگری را ندارند و در دانشگاه‌ها مباحثی را تدریس می‌کنند که مورد نیاز و در اولویت جامعه نیست. وی با بیان اینکه متاسفانه این پیوند میان نیازهای اجرایی کاربردی و همچنین سرفصل‌ها انجام نشده است، عنوان کرد: افرادی این سرفصل‌ها را می‌نویسند که اصلا در حوزه گردشگری کار پژوهشی معناداری انجام نداده‌اند. بسیاری از سرفصل‌هایی که نوشته می‌شود توسط اساتید غیرمجرب و غیر تخصصی است. افرادی که نوشتن سرفصل‌ها را انجام می‌دهند در واقع مسیر را روشن می‌کنند و نباید فردی غیر متخصص این هدف و روشنگری را انجام دهد. وی با بیان اینکه ما نگرش سیستمی بر روی حوزه گردشگری نداریم، افزود: ما باید در سرفصل‌ها مباحث تخصصی را توسط متخصصان و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و آگاه از نیازها هستند را تغییر دهیم تا بدانند چه مسائلی دارای اهمیت و متناسب با آن‌ها طرح می‌شود. این مدرس هتلداری و فعال گردشگری خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های تخصصی که مرتبط با گردشگری است باید افراد متخصص موضوعات مرتبط و مورد نیاز جامعه را مطرح کنند و این افراد توانمند مطالب تخصصی را به صورتی الزام‌آور نیز ارائه کنند. حتی دانشجویان می‌توانند کارورزی خود را این‌گونه و در این کارگاه‌ها سپری کنند تا میزان تخصص این افراد نیز افزایش پیدا کند. وی اظهار کرد: مواردی که ارائه شد نشان‌دهنده این است که ما با این شرایط و وضعیت آموزشی بازار مطلوبی را هم نداریم و نیاز است دوره‌های آمایش گردشگری داشته باشیم تا دانشجویان معنای آمایش را درک کنند. همچنین طرح‌های الزام‌آوری مانند طرح آمایش سرزمینی و طرح‌های هادی وجود دارد که دانشجویان اصلا این طرح‌ها را نمی‌شناسند و از آن‌ها اطلاع ندارند که این امر باعث عدم موفقیت در حوزه گردشگری می‌شود. قاسمی خوزانی با اشاره به اینکه اکنون شاهد کمبود طرح‌های الزام‌آور و ایجاد تخصص به نام «آمایش گردشگری» هستیم، بیان کرد: باید در این حوزه‌ها آسیب‌شناسی‌هایی صورت گیرد و از این مسئله آگاه باشیم که عمده بدنه کشور به چه مسائلی نیاز و مدیریت در این حوزه‌ها در چه جایگاهی قرار دارد. وی اضافه کرد: زمانی که تعداد دانشجویان کارشناسی جهانگردی ۶۲۵۸ نفر است بر چه اساسی این تعداد را برای این رشته پذیرش کردند که در آینده با این حجم از فارغ التحصیل در این رشته مواجه شویم که قطعا نارضایتی‌هایی را به همراه دارد و آنگونه که باید تخصص و آگاهی این رشته را هم ندارند و اصلا این تعداد نیاز کشور نیست. این مدرس هتلداری و فعال گردشگری گفت: بنابراین توجه به این مسائل باعث می‌شود که تناسب‌سازی در خصوص رشته‌های گردشگری و تعداد پذیرش دانشجو صورت گیرد و بدانیم چه رشته‌هایی مورد نیاز است و به بازاریاب گردشگری احتیاج داریم. وی در خصوص وضعیت خراسان رضوی در حوزه آموزش‌ رشته‌های گردشگری، تصریح کرد: با توجه به اینکه مقطع دکتری رشته‌های گردشگری در خراسان رضوی وجود ندارد و مدیران هم هیچ تقاضا و احساس نیازی در این خصوص نمی‌کنند و اینکه خراسان رضوی استانی پهناور و بزرگترین قطب گردشگری را داراست نباید از ظرفیت کمی برخوردار باشد. قاسمی خوزانی تاکید کرد: واقعیت این است که ما در خراسان رضوی سازمان‌های مختلفی داریم که به نوعی فرهنگی است و اگر بتوانیم موارد اجرایی را با نیازهای علمی و آموزشی کنار هم قرار دهیم قطعا اقدامات و راهکارهای مختلفی تحقق پیدا می‌کند که باعث می‌شود مشکلات آموزشی رشته گردشگری نیز مرتفع شود.

اتمام خبر


CAPTCHA