به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، محمد میرزابیگی با بیان اینکه کارآفرینی موتور متحرکه اقتصاد است، اظهار کرد: دنیا سالهاست که رویکرد کارآفرینی را در پیش گرفته و تحولات صورت گرفته در اقتصاد دنیا نیز ناشی از نگاه و تجربه کارآفرینانه است.
وی کارآفرینی را عامل خلق منابع عنوان کرد و گفت: فرق مدیریت و کارآفرینی در این است که مدیریت نحوه استفاده از منابع و کارآفرینی عامل خلق منابع است.
مشاور وزیر بهداشت ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی (کافه منش) در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی را اقدام بسیار مطلوبی دانست و ادامه داد: در این مرکز بستر همکاری و مشارکت دانشجویان رشته های مختلف فنی مهندسی و علوم پزشکی و همچنین بین رشته ای ها فراهم شده که این مساله می تواند اثرات و دستاوردهای خوبی به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی در حوزه سلامت، عنوان کرد: کارآفرینی ترکیبی از دوره های بلندمدت آکادمیک و همچنین دوره های کوتاه مدت مهارتی است. بنابراین علاوه بر دانشگاه ها باید برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی در حوزه کارآفرینی سلامت در مراکزی همچون مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی تقویت شود.
میرزابیگی تفکر رفت و برگشت بین دانش و تجربه را از ملزومات مدیریت عنوان کرد و گفت: اگر مدیر و دانشگاهی این تفکر را دنبال کرده و طی آن دانش و علم و خود را با تجربه و نیاز جامعه به روز رسانی کند، بهترین استراتژی ها از دل این سیستم استخراج می شود.
وی با بیان اینکه تغییر نگرش باید از مهمترین اولویت های مراکز کارآفرینی و نوآوری باشد، عنوان کرد: فارغ التحصیلان حوزه سلامت نباید پس از فارغ التحصیلی امربَر کسی باشند چه در قالب استخدام و چه در هر حوزه اشتغالی دیگری، بلکه باید به دنبال طراحی سیستمی برای ایجاد کارآفرینی و رهبری دیگران باشند.
دبیر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت تغییر نگرش فارغ التحصیلان و دانشجویان گروه سلامت و پزشکی نسبت به اکوسیستم سنتی حوزه سلامت مانند بیمارستان و بستری بیمار، اظهار کرد: طی ۱۰ سال آینده بیمارستانها تنها ۱۰ درصد اکوسیستم حوزه سلامت را تشکیل می دهند و اکوسیستم ۹۰ درصد باقیمانده تغییر خواهد کرد.
مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تغییر آموزش های سنتی گروه علوم پزشکی به سمت نیازهای مبتنی بر آینده، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد این ۹۰ درصد به ارائه خدمات سلامت در منزل و باقی یعنی ۶۰ درصد اکوسیستم سلامت به مبحث سلامت دیجیتال مانند نرم افزارها، اپلیکیشن های سلامت و ابزار دیجیتال پوشیدنی اختصاص خواهد داشت، بنابراین فارغ التحصیلان باید با توجه به این تغییرات برنامه ریزی کنند.
میرزابیگی، لازمه تقویت و پیشرفت در زمینه سلامت دیجیتال را برقراری ارتباط و همکاری بین دانشجویان گروه علوم پزشکی و فنی و بین رشته ای ها عنوان کرد و ادامه داد: کارآفرینی سلامت در کشور ما حوزه جوانی است و جای کار بسیار زیادی دارد که برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی و همچنین ایده پردازی و عملیاتی کردن آن در اکوسیستم های جدید حوزه سلامت برخی از آنهاست.
وی کاربردی بودن، توجه به نیازهای مبتنی برآینده و تقاضای جامعه را از ملزومات طراحی دوره های آموزشی کوتاه مدت دانست و گفت: برگزاری دوره های کارآفرینی و کسب و کار حوزه سلامت(Health MBA) در مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تجربه موفقی بوده که مقرر شده این تجربه موفق به عنوان الگو در سایر دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شود.
مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت فراهم شدن بستر و مقدمات تبدیل ایده های نو به محصول در مراکز کارآفرینی دانشگاه ها، اظهار کرد: از طرف دیگر ایده ها و نظرات ارائه شده به طور حتم نیازمند حمایت ویژه هستند که این حمایت به دو بخش مالی و معنوی تقسیم می شود.
به گفته میرزابیگی، برای گسترش حمایت های فکری و معنوی از ارائه کنندگان ایده های نو در حوزه سلامت و تسهیل و تسریع این روند باید تعداد مراکز مشاوره کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی افزایش پیدا کند.
دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت با اشاره به برخی از حمایت های مادی و معنوی وزارت بهداشت در حوزه کارآفرینی، تصریح کرد: حمایت های مادی و معنوی کارآفرینان و ایده پردازان حوزه سلامت در آئین نامه تبصره ۱۸ درج شده که طی آن حمایت های معنوی تحت عنوان طرح "تکاپو" ارائه می شود. بر اساس این طرح مربی، مشاور، مدرس و سایر کمک های مشاوره ای در حوزه کارآفرینی سلامت به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد.
وی با اشاره به حمایت های مادی وزارتخانه از ایده های برتر منجر به محصول و خدمت، تصریح کرد: تسهیلات مربوط به طرح ها و مشاغل دانش بنیان، تسهیلات طرح مشاغل سلامت روستایی و همچنین تسهیلات طرح اشتغال فراگیر، سه منبع تعریف شده برای حمایت مالی از ایده های نو و کارآفرینی در حوزه سلامت است.
میرزابیگی در خاتمه با بیان اینکه تا کنون در قالب این سه منبع تسهیلاتی حدود ۹۰۰ طرح در کشور ارائه شده است، ادامه داد: همچنین از این طریق حدود ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و این طرح ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان ارزش درخواست تسهیلات داشته اند.
همچنین دکترعلیرضا بهرامی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تغییر نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم پزشکی نسبت به اکوسیستم حوزه سلامت به عنوان بزرگترین دستاورد دوره های Healthcare MBA ، عنوان کرد: علاوه بر این مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی بستر مطلوب و مناسبی برای برقراری ارتباط بین دانشجویان علوم پزشکی و فنی مهندسی فراهم کرده که مطمئناً دستاوردهای خوبی به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین با اشاره به اخذ مجوز "مرکز مشاوره کارآفرینی سلامت" از وزارت کار توسط این واحد جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: همانگونه که برای دوره های Health MBA از اساتید مجرب و کارآزموده حوزه کسب و کار و کارآفرینی استفاده شده، در این مرکز مشاوره نیز برای مشاوره دانشجویان در تمامی مراحل کارآفرینی از ایده پردازی تا نحوه تبدیل ایده به محصول از بهترین اساتید بهره مند می شویم.
بهرامی با اشاره به برگزاری جلساتی با مسئولان حوزه کارآفرینی وزارت بهداشت و همچنین دفتر استعدادهای درخشان این وزارتخانه، گفت: طی بازدید خانم دکتر پاسالار، مدیر امور نخبگان دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت بهداشت از مراسم اختتامیه یکی از دوره های Health MBA این واحد، مقرر شد تا تجربه موفق و پکیج آموزشی مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در سایر دانشگاه ها نیز اجرا شود، چراکه این تغییر نگرش در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی یک نیاز است.
ابراهیم یوسفی، مسئول گروه داده کاوی سلامت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع Data Mining در دنیای امروز، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در این حوزه برقراری و ایجاد ارتباط بین حوزه علوم پزشکی با حوزه علوم فنی و مهندسی است که این مساله در مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی محقق شده است.
وی با اشاره به برقراری ارتباط گروه داده کاوی سلامت جهاد دانشگاهی با برخی از مراکز تحقیقاتی معتبر کشور، عنوان کرد: مراکز تحقیقاتی همگی منبع با ارزشی از اطلاعات هستند که با داده کاوی دستاوردهای بزرگی از آنها استخراج خواهد شد.
یوسفی همچنین با ابراز تاسف نسبت به بی توجهی اکثر مراکز تحقیقاتی کشور به موضوع با اهمیت داده کاوی، تصریح کرد: ارتباط گیری مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی با حوزه های فنی بسیار ضعیف است و انتظار می رود که این مساله توسط وزارت خانه به صورت جدی دنبال شود.
در این جلسه که با حضور برخی از مسئولان مرکز ستفای جهاد دانشگاهی برگزار شد، دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره های Healthcare MBA مرکز نوآوری و شکوفایی ضمن تشریح برخی از طرح ها و ایده های خود در زمینه کارآفرینی سلامت بر توجه بیشتر مسئولان به تامین منابع لازم برای تبدیل ایده به محصول، ایجاد ساختار منسجم تر و تخصصی تر در حوزه کارآفرینی دانشگاه ها، برقراری لینک ارتباطی منسجم بین علوم پایه و بالینی و یا علوم پزشکی و مهندسی و ارایه خدمات تخصصی کارآفرینی از مشاوره تا کمک به تجاری سازی ایده و پشتیبانی مالی و معنوی از فعالان این حوزه تاکید کردند.

اتمام خبر


CAPTCHA