به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی خانومی، «باور» را عنصر بقای کسبوکارهای دیجیتال میداند و میگوید: بنیانگذاران باید به کاری که شروع کردهاند، باور داشته باشند حتی شاید در نخستین روزهای آغاز به کارشان، مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرند. به گزارش خبرنگار کارآفرین نیوز، مسعود شاهمرادی، کارآفرینی است که با باور و اعتماد به پیشرفت کسبوکارش در حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآور، سال ۹۳ فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی را با نام تجاری «خانومی» راهاندازی کرد. فروشگاهی که هم اکنون در اینستاگرام یک میلیون دنبالکننده دارد. شاهمرادی که دانشآموخته دانشگاه صنعتی شریف است، در نخستین نشست انتقال تجربه کانون کارآفرینی استان تهران حضور یافت و به عنوان یک کارآفرین و بنیانگذار شرکت تجارت خلاق هدف(خانومی) تجربههای کارآفرینی خود و موفقیت در کسبوکار اقتصاد دیجیتال را در اختیار علاقهمندان و مخاطبان این نشست قرار داد. مدیرعامل خانومی به عنوان یک کارآفرین، کسبوکاری را در اقتصاد دیجیتال موفق میداند که اعتماد مردم را به خود جلب کند و در این مسیر باید به کاری که شروع میشود، باور عمیق داشت. شاهمرادی که قبل از راهاندازی فروشگاه اینترنتی خانومی، کسبوکارهای متفاوتی را تجربه کرده حالا خطاب به کارآفرینانی که میانه راه و به دنبال جا انداختن کسبوکارشان میان مردماند، راز و رمزهای موفقیت یک استارتاپ موفق را به عنوان فرمول حیاتی رشد و پیشرفت شرح میدهد. در ادامه روایت کارآفرینی مسعود شاهمرادی را از زبان خود او میخوانیم. سن ۳۰ سالگی جایی بود که کسبوکار را شروع و از ۳۰ تا ۳۴ سالگی ۶ شغل را تجربه کردم تا اینکه به همراه همسرم فروشگاه اینترنتی خانومی را تأسیس کردیم. خانومی سال ۹۳ راهاندازی شد و اولین تجربه فروش اینترنتی محصولات زیبایی در ایران بود، حتی قبل از آن یک حساب کاربری اینستاگرام هم محصولات زیبایی نمیفروخت. خانومی در طبقهبندی خودش اولین و بزرگترین تجربه اقتصاد دیجیتال کشور است و هم اکنون ۲۵۰ برند حوزه زیباییِ تولید ایران را به صورت مستقیم عرضه میکنیم. به طور کلی، عرضه با واسطه کالا در ایران نداریم چون در صنعت آرایشی و زیبایی، اصالت حرف اصلی و جدی را میزند و مسأله نخست مخاطب این است که کالای با اصالت خریداری کند. با وجود اینکه در مسیر، اشتباهات زیادی هم کردهایم اما هر سال درآمد ایجاد شده از جمع همه سالهای قبل بیشتر بود و این درآمدزایی از سرعت رشد خوبی برخوردار است. اسکیلآپ چیست؟ وقتی از اسکیلآپ(اسکیلآپ یک استارتاپ موفق شده است؛ یعنی ایده به اندازه کافی در بازار امتحان خود را پس داده و مدل کسبوکار در ابعاد بزرگتر هم قابل اجراست.) حرف میزنیم درباره تجارت رشد یافته پایدارِ سودآور سخن به میان میآوریم. کارآفرینی که به مرحله اسکیلآپ میرسد، سودآوری و مقیاسپذیری خود را شناخته و نقاط ضعف و قوت را میداند. اگر هر کدام از این عوامل نباشد، اسکیلآپ بیمعنی است چون چالش بدتری برای آن تجارت ایجاد میکند. بنابراین، زمانی میتوان دوره استارتاپ را تمام شده دانست که به درک درستی از همه جزییات سرمایهگذاری رسیده باشیم و با علم به میزان ریسک، بدانیم با چه میزان پول، چه میزان سرمایه باز میگردد. چالشهای اقتصاد نوآور در ایران به گونهای است که اسکیلآپ به ندرت رخ میدهد. بنابراین، تعداد استارتاپهایی که در ایران به اسکیلآپ رسیدند و رشد خوبی داشتند خیلی اندک است. در این خصوص درباره کمتر از ۱۰ تجارت جدی در ایران صحبت میکنیم که در اقتصاد نوآوری، اسکیلآپ را تجربه کردند. اسکیلآپ یکی از روشهای رشد سریع در درآمدها و رشد خطی در هزینههاست و این ویژگی، اسکیلآپ را شیرین میکند. بنیانگذاران در دنیا به توسعه کسبوکاری میاندیشند که ماهیت آن اسکیلآپپذیر بوده و تصور درستی از رشد درآمدهای خطی و نمایی آن داشته باشند. وقتی مراحل استارتاپ را طی کردهایم باید تکنولوژی را مقیاسپذیر کنیم. از سوی دیگر، بازاری که ایجاد کردیم باید استراتژی داشته باشد تا به صورت گسترده با مخاطبی ارتباط برقرار کند که نیازهای او را میدانیم. در این مرحله است که باید در بازار پول بریزیم و محصول مناسب بازار ارائه کنیم. گامهای مهم در موفقیت اسکیلآپ مدیران با تجربه و تیمی که کار را پیش میبرند گام مهمی در مسیر پیشبرد اسکیلآپ محسوب میشوند. بنابراین بنیانگذار باید وابسته نبودن تجارت به خودش را تضمین کند و در طی این مسیر، تجارت را باید از خودش جدا کرده باشد. باور؛ رکن اصلی اسکیلآپ در مسیر اقتصاد نوآور باید به برخی نکات برای رخ دادن اسکیلآپ دقت کرد. بنیانگذاران باید به کاری که شروع کردهاند، باور داشته باشند حتی شاید در نخستین روزهای آغاز به کارشان، مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرند. به عنوان مثال، اوایل آغاز به کار خانومی، وقتی برای خرید محصولات با شرکتهای آرایشی بهداشتی دیدار میکردیم، آنها با ما در حد ویزیتور رفتار میکردند و کارمان را جدی نمی گرفتند. بر این باور بودند مردم برای خرید کالاهای آرایشی و بهداشتی حتی به مغازهدار اعتماد ندارند حالا شما میخواهید مردم این کالاها را به صورت اینترنتی خریداری کنند؟ این مسائل در حالی مطرح میشد که معتقدم باور آدمها کار را راه میاندازد و مسیر را پیش میبرد. نکته مهم دیگر برای رخ دادن اسکیلآپ، برنامهریزی برای سرمایه است، در غیر اینصورت اسکیلآپ بیمعنی میشود. البته گاهی این سوال هم پرسیده میشود که چرا اسکیلآپ کار نمیکند و شکست میخورد؟ باید بگویم برنامه ضعیف، موضوع جدی است و اگر گامهای اسکیلآپ را ندانیم برایمان پر از پیچیدگی است. این نکته را هم در نظر داشته باشید، تحقق اهداف فروش به معنی اسکیلآپ نیست. خانومی هم در روند پیشرفت با این چالش مواجه شد، البته چالشها آنقدر پیچیده نبود که شکست بخوریم و به نوعی آن را حل کردیم. قطع به موقع همکاری با نیرونی انسانی! موضوع دیگری که در خانومی اتفاق میافتد و برای برخی از شرکتها عجیب به نظر میرسد، این است که گاهی درباره تِرنًور زیاد(در اینجا به معنی جذب یا قطع همکاری با نیروی انسانی است) نیروهای انسانی از ما سوال میپرسند اما به نظر من این موضوع عجیب نیست و اگر نیروی انسانی نخواهد یا نتواند با اسکیلآپ رشد کند، با او قطع همکاری میشود. جذب نیروی انسانی یا قطع به موقع همکاری، از پیچیدهترین مسائل اسکیلآپ است. گام بعدی در موفقیت اسکیلآپ، فرهنگ میان مدیران ارشد است. اگر به فرهنگ نهادینه شده در هر کدام از مدیران ارشد، دقت نکنیم با شکست مواجه میشویم. در یک دورهای، چند مدیر ارشد که هر کدام از استارتاپهای خوب ایران بودند به مجموعه خانومی افزودیم اما فرهنگ هر کدامشان با یکدیگر فرق داشت و وقتی کنار هم قرار میگرفتند، نمیتوانستند با یکدیگر کار کنند. از دیگر راههای موفقیت در اسکیلآپ این است که همیشه خودتان و نام تجاریتان را در یک اتاق شیشه ای فرض کنید که همه شما را میبینند و این موضوع یکی از اهرمهای ایجادکننده اسکیلآپ است. موضوع آخر اینکه باید قلب سرمایهگذار را جذب کنیم، چون اسکیلآپ سرمایهگذار میخواهد و سرمایهگذار هم خواهان رشد سرمایهاش است.
اتمام خبر