به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید براینکه اکنون این دانشگاه بر اساس نیاز حوزه صنعت، دانشجو تربیت می‌کند، گفت: بسیاری از متقاضیان نیروی کار در کشور توجه کمتری به مدارک تحصیلی دارند و بیشتر به توان مهارتی افراد توجه می‌کنند.
حسین بلندی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کابردی بعد از جنگ تحمیلی و به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز کشور ایجاد شده است، افزود: هدف اصلی در واقع راه‌اندازی این دانشگاه از سوی طرح برخی افراد خوش فکر و البته تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تربیت تکنسین برای کشور بوده است به طوری که افرادی بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات بسیار بزرگ را پاسخگو باشند.
وی با تاکید براینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی همچون سایر دانشگاه‌ها بر روی مباحث نظری کار نمی‌کند، گفت: این دانشگاه بیشتر تلاش می‌کند در یک دوره دو یا چهار ساله، افرادی را تربیت کند که مستقیم وارد بازار کار شده و به پاسخگویی نیازهای این بازار بپردازند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: در طول دهه اخیر، بسیاری از متقاضیان نیروی کار در کشور توجه کمتری به مدارک تحصیلی دارند و بیشتر به توان مهارتی افراد توجه می‌کنند.
وی افزود: به عنوان مثال، اکنون در دانشگاه‌های کشور برای رشته مهندسی مکانیک، برنامه درسی تصویب شده، این درحالی است که در دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه‌های آموزشی بر اساس نیاز صنعت تعریف می‌شود.

بلندی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از ارزیابی شغل‌های مختلف موجود در صنعت به کمک اساتید این حوزه برای شغل مورد نظر یک برنامه درسی می نویسید و اگر شرایط به خوبی پیش رود، یکسری افراد تربیت می‌شوند که پس از دو سال آموزش، می‌توانند شغل مورد نظر را احراز کنند یا برای خود یک شرکت کوچک راه‌اندازی و حتی اشتغال زایی کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: فردی که در این دانشگاه تحصیل می‌کند، باید بتواند به طور طبیعی از دانش خود ثروت آفرینی کند و در رفع یک مسئله اقتصادی همچنین در ادامه در توسعه اقتصادی کشور نقش ایفا کند.

وی با تاکید بر آموزش‌های کاربردی افزود: فکر می‌کنیم در دوران کنونی، کشور نیازی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ندارد و این موضوع در دنیا نیز مرسوم است و در آنجا معمولا تربیت تکنسین در دوره‌های علمی کاربردی انجام می‌شود و درصدی از اینها به مقطع بالاتر می‌روند.

بلندی با ذکر مثالی به ایجاد مرکز علمی کاربردی در شهرداری تهران برای آموزش آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: این درحالی است که تا پیش از این آتش‌نشانان برای آموزش مباحث مربوطه به خارج از کشور اعزام می‌شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، لزوم اجرای موفق طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان را در گرو شناسایی نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده، تدوین برنامه درسی با توجه به آن، پیاده‌سازی در محیط های کاری با مشارکت خبرگان حوزه شغلی و نظارت بر کیفیت آن دانست.

وی اظهار کرد: طبق ماموریت تعریف شده برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص و ماهر، بخش‌های مختلف کشور در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در تلاش است همه فرآیندهای آموزشی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در کشور را پیاده سازی کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه در مفاد آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تدوین رشته‌های جدید و بازنگری رشته‌های موجود با محوریت مهارت افزایی و کارآفرینی تاکید کرده است، این در حالی است که تفکر حاکم بر این دانشگاه، موجب پیشتازی در این عرصه شده است.

بلندی از آغاز فرآیند تدوین ۱۲۵ عنوان برنامه درسی براساس نیازآفرینی و برنامه‌ریزی برای بازنگری ۱۰۴ عنوان برنامه‌های درسی موجود از ابتدای سال جاری خبر داد و تاکید کرد: دنیا به سمت دیجیتالی و سایبری در حرکت است و این مهم نیازمند توجه بیشتر در کشور است.

اتمام خبر


CAPTCHA