به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، اعظم درویش عضو مجمع کارآفرینی زنان ارزش آفرین گفت: کارآفرینی زنان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و تحکیم خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد حمایت دولتها باشد زیرا اشتغال زنان، توانمندسازی اقتصادی جامعه را در پی دارد. درویش خضری با اشاره به ضرورت کارآفرینی برای بانوان، تاکید کرد: کارآفرینی به خصوص در جوامع امروزی به شکل کاربردی و در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ وقتی زنان وارد عرصه اقتصادی میشوند با توجه به مسئولیتپذیری و دقت نظر و سوابق پاکدستی که دارند، میتوانند در بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث کارآفرینی زنان به وجود میآید در حقیقت درباره یک خانواده صحبت میکنیم و باید اینگونه مطرح کنیم که نقش کارآفرینی زنان در خانواده و پیامد آن در جامعه و رفع فقر اقتصادی چیست زیرا وقتی درون یک خانواده یک اشتغال خانگی شکل میگیرد، نقشها و وظایف تقسیم میشود و در این شرایط مسئولیتپذیری و همبستگی خانوادگی بین افراد بیشتر میشود. به گفته وی، با ایجاد شغل در خانه، اعضای خانواده اهداف مشترک تعریف میکنند و در پی آن، انعطاف پذیری اعضای خانواده بیشتر میشود و در نتیجه، کیفیت زندگی بهبود پیدا میکند و بنیاد خانواده مستحکمتر میشود. از هر ۶ زن در دنیا یک زن در فکر راه اندازی کسب و کار است عضو مجمع کارآفرینی زنان ارزش آفرین با اشاره به دادههایی که دیدهبان جهانی کارآفرینی منتشر کرده است، گفت: موضوع کارآفرینی برای زنان در همه دنیا مطرح است و از هر ۶ زن در دنیا یک نفر قصد دارد در آینده نزدیک یک کسبوکار راهاندازی کند. اشتیاق کارآفرینی در بین زنان بسیار بالا است؛ در کشورهای کمدرآمد، حدود ۲۸ درصد زنان و در کشورهای پردرآمد نیز حدود ۱۱ درصد به کارآفرینی علاقه دارند. خضری افزود: اشتیاق کارآفرینی در بین زنان بسیار بالا است؛ در کشورهای کمدرآمد، حدود ۲۸ درصد زنان و در کشورهای پردرآمد نیز حدود ۱۱ درصد به کارآفرینی علاقه دارند همچنین در غرب آسیا و آفریقا از هر سه زن یک نفر تمایل به کارآفرینی دارد. وی اضافه کرد: از هر ۱۰ زن در سراسر جهان، یک زن در مراحل اولیه شروع یک کسبوکار در مقایسه با یک مرد از هر هشت مرد است و با توجه به ظرافتهای روحی بانوان و توجه آنان به نیازهای روز، تفکر نو را در ایجاد کسب و کار وارد میکنند. کارشناس حوزه زنان، ادامه داد: کسبوکارهای کوچک در اقتصاد بهشدت حائز اهمیت هستند؛ به عنوان مثال حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی آلمان از طریق کارآفرینی و صنایع کوچک و متوسط به دست میآید و ۶۰ درصد از سهم تولید اشتغال را نیز این مشاغل به خود اختصاص میدهند. وی تصریح کرد: زنان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نسبت به زنان کشورهای پردرآمد بیشتر احتمال دارد که در محصولات خود، خدمات نوین عرضه کنند همچنین در غرب آسیا تقریباً از هر پنج کارآفرین ۲ نفر محصولات یا خدمات نوآورانه ارائه میکنند یا در فرایندهای خود دست به نوآوری میزنند. خضری با اشاره به دادههای مرکز آمار ایران در مورد سیمای جمعیتی کشور، افزود: در سال ۱۴۰۳، تعداد ۲۹.۶ میلیون نفر از جمعیت ۴۲.۶ میلیون نفری زنان، در سن اشتغال یعنی از ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین مشارکت اقتصادی معادل حدود ۲۶ درصد را دارند. به گفته وی، اشتغال زنان، توانمندسازی اقتصادی جامعه را در پی دارد و وقتی این قشر در مسائل مالی و اقتصادی مسئولیت بر عهده میگیرند، نقش موثری ایفا میکنند و میتوانند در بلندمدت به کاهش فقر جامعه کمک کنند. خضری درباره ملزومات کارآفرینی برای بانوان خاطر نشان کرد: کارآفرینی برای زنان نیازمند ملزوماتی است که حمایتهای دولتی از جمله این نیازها محسوب میشود زیرا هرچه زنان تلاش کنند اما حمایت دولتی نداشته باشند و یا به منابع مالی دسترسی پیدا نکنن یا اینکه آموزش مناسب ندیده باشند؛ به نتیجه مطلوب نمیرسند. وی تاکید کرد: اگر می خواهیم به هدف مثبت جلوگیری از بیکاری و فقر اجتماعی برسیم، باید بستر مناسب برای زنان ایجاد شود و با انجام همفکری اقتصادی، بخشی از مدیریت امور به آنها سپرده شود. خضری یادآور شد: هرچه قوانین مشاغل خانگی و امکانات به لحاظ دولتی و زیرساختی برای خانوادهها فراهم شود؛ به تناسب آن فقر اجتماعی و اقتصادی خانواده و جامعه از بین میرود. در سالهای اخیر حمایت خوبی در حوزه مشاغل خانواده انجام شده؛ معافیتهای مالیاتی، ارائه وامهای کم بهره همچنین تعریف مشاغل خانوادگی و دستهبندی آنها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله این اقدامات است.
اتمام خبر