به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، سید احمد هاشمی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافر با اشاره به اینکه حدود 600 اشتغال مستقیم در هندیجان از بین رفته است گفت:افزایش قیمت سوخت 150 هزار فرصت شغلی را تهدید می کند. درباره مشکلات تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافر گفت:در حوزه حمل و نقل دریایی سوخت نقش موثری در قیمت کرایه برای حمل کالا دارد. بسته به نوع شناور و اصطحلاکی که دارد 20تا30درصدهزینه کرایه را سوخت تشکیل می دهد. زمانی که سوخت 300 برابر می شود، یعنی شناور هر اندازه که کرایه دریافت می کند باید برای سوخت بپردازد.
هاشمی با بیان اینکه کرایه حمل بین المللی دریایی افت کرده است اظهار داشت: در دنیا این یک مشکل است که کرایه حمل بین المللی کاهش یافته است. زمانی یک کانتینر از چین به ایران می آمد، کرایه حدود 2 هزار دلار بود که اکنون آن به 600 دلار رسیده است. افت این چنینی داشته ایم. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافر ادامه داد:اگر شناوری از مبدأ بوشهر به مقصد قطر باری را جابه جا می کرد، باید 4 میلیون و 400 هزار تومان بابت هزینه سوخت می پرداخت، اما اکنون این میزان به 15 میلیون تومان رسیده در حالی که کرایه دریافتی این مسیر 13 میلیون تومان است.
وی درباره شناورهای لنج داربیان کرد: در حال حاضر اکثر لنج ها خوابیده است. بسیاری از لنج ها در مناطق خوزستان خوابیده است چرا که هیچ توجیه اقتصادی ندارد که با این وضعیت کار کنند.هاشمی به از بین رفتن 70 لنج در هندیجان اشاره کرد و گفت:حدود600نفر به صورت مستقیم اشتغال خود را در گمرک هندیجان از دست داده اند. حجمی را در حمل و نقل دریایی شغل از دست می دهیم. وی در ادامه به مشکلات متعداد در بحث مشکلات متعدد بیمه ای گفت: نظر سازمان تأمین اجتماعی این است که این افراد را به صورت سفری بیمه می کند. یعنی یک شناوری که تا دبی می رود و بر می گردد در طول سفر بیمه باشد. خلیج فارس و دریای عمان برای ما حائز اهمیت هستند، بنابر این نباید مشکلاتی در آنها ایجاد شود.
هاشمی بیان کرد: زیرساخت ها برای افزایش قیمت سوخت باید مهیا باشد. ابتداباید شناورها نوسازی شوند. چرا که مصرف سوخت برخی ازشناورهای فرسوده 4 برابر حد معمولی است.پس از فراهم شدن زیرساخت،سوخت باید طی بازه زمانی مشخص گران شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافرتصریح کرد:از آنجایی که قیمت جهانی نفت کاهش داشته است. در ابتدای آزاد سازی قیمت سوخت از 500 به 1600 تومان رسید. اما در حال حاضر این رقم به 1350تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت به بهانه جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شده است گفت:این موضوع در حالی است که مبدأ و شناورهای باری بر اساس فرمول IMO سازمان جهانی دریانوردی شفاف است و امکان تخلف وجود ندارد.حدود 3.2 دهم درصدگازوئیل در کشور در بخش حمل و نقل دریایی مصرف می شود.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت کش سوخت خود را به صورت آزاد می گرفتند.شناورهای مسافری و داخلی نیز هماه قیمت قبل است. از همه 30.دهم درصد تمام این موارد را خارج کنیم عددی که باقی می ماند کمتر از 1درصد است.یعنی این همه شغلی که در حال انجام بین رفتن است برای یک درصد است.این 1درصد تا چه اندازه قاچاق می شود که این همه شغل از بین برود.
هاشمی تأکید کرد: قاچاقی که در حال انجام است سوخت مصرفی شناورها نیست. باید تفکیک کنند سوختی که در دریا قاچاق می شود سوخت شناوری نیست، بلکه سوختی است که از خشکی وارد و توسط برخی شناورهای بی هویت قاچاق می شود که قابل کنترل است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافر بیان کرد:از دولت درخواست می کنیم، برای جلوگیری از بین رفتن اشتغال 150 هزار نفری در قیمت سوخت این بخش تجدید نظر کند. افزایش قیمت سوخت 150 هزار فرصت شغلی را تهدید می کند.
اتمام خبر