به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، ترسیم آینده بازار کار ایران
استقبال از مشاغل دانایی محور در بازار کار سال 1394
بازار کار چه مشاغلی را بیشتر نیاز دارد؟
یک کارشناس بازار کار با بیان مشاغلی که اکنون فرصت های شغلی بیشتری برای آنها وجود دارد نسبت به ظهور پدیده مردان خانه دار در آینده اقتصاد ایران ابراز نگرانی کرد.
مسلم خانی در پاسخ به این سوال که چه شغل هایی در بازار کار ایران بیشتر متقاضی دارند؟ گفت: امروزه گرایش به شغل های هایتک بسیار بالاست و کسانی که در کارهای الگوی هایتک اشتغال کردند در کشورمان با استقبال خیلی خوبی مواجه شده اند. به نظر می رسد که مشاغل دانایی محور که به کارگران دانشی نیازمند است، در بازار کار سال 1394 به بعد استقبال خیلی خوبی خواهند داشت.
وی گفت:کشور ما بیش از شش هزار و 241 رشته شغلی فعال در حوزه های مختلف دارد ولی یادمان باشد که در دنیا بیش از 15 هزار شغل دارای شناسه وجود دارد و این نشانه ای است که ما در حوزه مشاغل دانایی محور، مشاغل تکنولوژی محور و مشاغلی که حوزه های دانشی مرتبط است خیلی بیش از شرایط موجود می توانیم سرمایه گذاری کنیم.
خانی افزود:خوشبختانه فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال های 1392 و1393 رویکردشان به سمت کسب وکارهای دانایی محور خیلی خوب بوده و به نظر می رسد که مدل هایی که بر اساس الگوی دانشی تنظیم شده نتایج خوبی هم داشته، نمونه هایی از این کسب وکارها را می توانیم در سایت های فناوری و در برخی از موارد در مراکز رشد مشاهده کنیم که خوشبختانه شرکت دانشگاهی ها، توسط تعداد اندکی از فرهیختگان دانشگاهی راه اندازی شده که محصول یا کالا و خدمات آنها هم در داخل کشور و هم در موارد دیگری در خارج از کشور بازار مناسبی پیدا کرده است.
وی افزود: من پنداشتم بر این است که بازار کار ایران الان از مرحله سنتی در حال عبور است و در دهه آینده بازار کاری را خواهیم داشت که شرایط آن با بازار کار الان کاملا متفاوت است. در بازار کار آینده حتما کارگرها، کارگران دانشی خواهد بود. حتما مهارت یا تخصص های نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
خانی گفت: در بازار کار آینده حتما سهم زنان بسیار بیشتر از حال خواهد بود. در حال حاضر سهم نقش زنان در بازار کار ناچیز است و تقریبا از حدود 20 میلیون کل شاغلان ایران حدود سه میلیون نفر را زنان تشکیل می دهند، اما خوشبختانه با توجه به اینکه حضور زنان در دانشگاه ها گسترش پیدا کرده و تمایل زنان به تحصیلات تکمیلی هم رو به افزایش است، پیش بینی می شود که در دهه آینده سهم بازار کاری که در اختیار زنان خواهد گرفت به حدود 40 تا 45 درصد افزایش پیدا کند، زیرا در آینده بازار کاری خواهیم داشت که متخصص محور است و کار دانشی را می طلبد و در این موارد سهم زنان بیشتر از مردان خواهد بود.
ظهور پدیده جدید مردان خانه دار
وی تاکید کرد: در اینجا یک هشدار کوچک هم وجود دارد که قابل تامل است که احتمالا ما در دهه آینده با پدیده گسترده مردان خانه دار در ایران مواجه می شویم، به این مفهوم که تعداد زیادی از مردان به دلیل عدم تخصص و مهارت به خانه داری خواهند پرداخت، زیرا در سال های اخیر راه ورود به دانشگاه را برای خودشان بسته اند، و تمایلی برای ورود به دانشگاه را ندارند، ممکن است در دهه آینده نیروی کاری متخصص محسوب نشوند و مجبور به خانه نشینی شوند و به کار خانه داری بپردازند که این کار به هر حال به توجه به شرایط اقلیمی ایران ممکن است یک تهدید هم محسوب شود که قابل بررسی است.
وی در پاسخ به این سوال که پدیده مردان خانه دار چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟ گفت: این پدیده در ایران وجود دارد، در حال حاضر بر اساس سرشماری نفوس و مسکن مردانی هستند که همسران آنان در بیرون کار می کنند اما این مردان به شغل خانه داری و نگه داری فرزندان و امور منزل می پردازند، تاکید می کنم که افزایش این 1.5 درصد به حدود 9 تا 11 درصد در دهه آینده ممکن است تبعاتی به همراه خواهد داشت.
این کارشناس بازار کار افزود: البته این موضوع هم قابل توجه است که خوشبختانه جامعه ما سهم نقش جایگاه زنان را به خوبی پذیرفته که در بین کشورهای مسلمان، ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته فرهنگی محسوب می شود که زنان در بازار کار حضور موثر دارند و در بسیاری از حوزه ها نبود زنان، آن حوزه کاری را با چالش مواجه می کند.
خانی گفت: پنداشت من بر این است که این احتمال وجود دارد در موضوع پدیده مردان خانه دار با نوعی سرخوردگی اجتماعی و فرهنگی از سوی این مردان مواجه شویم، البته ممکن است که موضوع خانه دار شدن مردان در آینده به دلیل عدم تخصص و مهارت آنها هم به عنوان یک موضوع پذیرفته شده اجتماعی از سوی مردان تلقی شود، ولی در هر حال پدیده اجتماعی قابل تاملی است، که به نظر می رسد پیرامون آن باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.
وی افزود: یکی از مهمترین توصیه هایی که در حال حاضر می توانیم داشته باشیم، این است که موضوع تخصص مهارت و دانش صرفا به عنوان یک توصیه در بازار کار آینده نیست، یک امضاء و یک ضرورت است، که حضور در دانشگاه و کسب مدارک و مدارک علمی و دانشگاهی یکی از مهمترین ابزارهای تخصص گرایی در بازار کار آینده محسوب می شود.
80 درصد شاغلان پا به دانشگاه هم نگذاشته اند
خانی تاکید کرد: در حال حاضر سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار ایران حدود 20 درصد است، به این منظور از نیروی کار ایران که الان در بازار فعالیت می کنند 80درصد آن کسانی هستند که هرگز پا به دانشگاه نگذاشته اند، این بزرگترین معنی و مفهوم اش این است که بازار کار ما توسط غیر تحصیل کرده ها، غیر دانشگاه رفته ها اداره می شود، شاید هم به همین دلیل است که بازار کار ما یک بازار کار سنتی است.
وی تاکید کرد: قطعا در بازار کار دهه آینده، حضور کارگران دانشگاهی و کارگران دانشمند و کسانی که به نوعی به علوم روز و تخصص های روز مجهز هستند، حتما به 50 تا 55 درصد خواهد رسید و در این میان با توجه به حضور گسترده بانوان در دانشگاه ها، پیش بینی می شود که سهم آنها در بازار کار آینده حد اقل دو تا 2.5 برابر وضع موجود باشد. به گزارش اقتصادی نیوز، وی افزود: بنابراین امیدوار هستیم که جوانان ما به ویژه مردانی که در سن نوجوانی و جوانی هستند، موضوع ادامه تحصیلات دانشگاهی و کسب مهارت ها و تخصص ها در دستور کار خودشان قرار دهند و نگاه دقیقی به بازار کار آینده داشته باشند، حتما بازار کار آینده برای متخصصان و کسانی که دارای مهارت ها و تخصص های خاص هستند خواهد بود.
وی یادآور شد: حتی باور من بر این است که در حوزه های پزشکی هم در دهه آینده با گسترش بیکاری، پزشکان عمومی مواجه خواهیم بود و نقش پزشکان دارای تخصص و دارای مهارت های خاص در بازار کار افزایش پیدا خواهد کرد.حتی در حوزه مشاغل پرستاری، معلمی، خبرنگاری و همه مشاغل به شکل تخصصی خواهد بود.
اتمام خبر