به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، در این نشست که با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه های سطح یک و تنی چند از رؤسای پژوهشگا ه ها برگزار شد، چند موضوع از جمله شیوه پذیرش مشترک دانشجو توسط دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به مهمانان نشست گفت: «خوشحالیم که از ظرفیت خوب دانشگاه های سطح یک و حضور رؤسای پژوهشگاه ها در این نشست موضوعات مهم را مورد بررسی قرار دهیم».
سپس عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک فرصت مغتنمی است، گفت: «ما باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاست های وزارت کمک بگیریم و قبل از اینکه این سیاست ها در سطح کلان طرح شود، با بررسی و تبادل نظر در چنین جلساتی آن ها را پخته تر و آماده تر کنیم».
وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که با همفکری در این جلسات بررسی شد اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیأت علمی بود، افزود: «این تجربه خوبی بود و قبل از اینکه بخشنامه به دانشگاه ها ابلاغ شود در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در ایجاد اشتغال در جامعه ما هم نسبت به سهم خود مسئول هستیم. در همین راستا اصلاح مواد آئین نامه استخدامی می تواند ظرفیت های جدیدی برای فارغ التحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است».
باقری با عنوان اینکه دو موضوع مهم امروز در دستور کار این نشست است، گفت: «در دهه گذشته برخی از پژوهشگاه ها شکل دانشگاه پیدا کرده اند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاه ها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکترا استفاده کنیم، اما نباید آن ها درگیر مسائل آموزشی، اداری یا خدماتی دانشجو شوند. چون نه ظرفیت این ها در پژوهشگاه ها وجود دارد و نه ضرورت ایجاب می کند که بخواهند کار دانشگاه ها را انجام دهند».
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «در دولت یازدهم هم مطرح بود که در این باره باید فکر و راه کاری صورت بگیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه ها و دانشگاه ها پیش نویس آئین نامه ای را تهیه کردند که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، به نوعی که بازگشت به ماموریت هایی صورت گیرد که هر یک از این مراکز باید انجام دهند».
به گفته وی پژوهشگاه ها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش های مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاه ها صادر شود.
باقری تصریح کرد: «طبیعتاً این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینه های مناسب در دانشگا ه ها و گروه های آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاست ها باشیم».
مجتبی شریعی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دراین نشست با بیان این که در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگا ه ها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: «در این راستا پژوهشگاه ها توجیح خود را داشتند که به دلیل تأمین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آن ها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای به ثمر رساندن تحقیقات هستند».
وی افزود: «اما پژوهشگاه ها نباید درگیر کار های مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاه ها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند. در همین راستا این مسئله در جلسات مطرح و از پژوهشگاه های بزرگ درخواست شد که شیوه کار را در دست بگیرند؛ که طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروه هایی نهایتاً پیش نویسی که در این نشست مطرح می شود، تهیه و تدوین شد».
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیش نویس تهیه شده در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: «ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم به گونه ای که هم نیاز مراکز پژوهشی تأمین شود و هم دانشگاه ها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمی دهند».
در ادامه این نشست که به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رؤسای دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و هم چنین رؤسای پژوهشگا ه های پلیمر و پتروشیمی ایران، زلزله شناسی و مهندسی زلزله، شیمی و مهندسی شیمی ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، پیش نویس آئین نامه تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاه ها و دانشگاه ها در دوره های تحصیلات تکمیلی مورد بحث، بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.
اتمام خبر