به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، فیفایفو استارتاپی موفق در حوزه کشاورزی است که برخی به آن لقب لوبیای سحرآمیز در کارآفرینی کشاورزی دادهاند، زیرا در کوتاه مدت توانست نظر بسیاری از کشاورزان خرد مالزی را به خود جلب کند و تحولات بزرگی در زندگی و کار آنها رقم بزند. به گزارش کارآفرین نیوز، کشاورزی سنتی از جمله مشاغلی است که این روزها به دلیل سختی کار، افزایش هزینه نهادهها و قیمت زمین، عدم اطمینان از سطح بازدهی و احتمال وقوع خسارات ناشی از تغیرات اقلیمی، رفتهرفته طرفداران خود را از دست میدهد. ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز در آسیا را کشاورزان خُرد، تولید و تامین میکنند که براساس آمار، ۶۵ درصد از این کشاورزان خرد تا ۱۵ سال آینده، به شرایط بازنشستگی از کشاورزی خواهند رسید. تا سال ۲۰۳۰، احتمالا تعداد کشاورزان خرد کاهش چشمگیری خواهد داشت که معضل تامین غذا برای جمعیت جهان را تشدید خواهد کرد. از آن مهمتر، کشاورزی به شیوه سنتی، دیگر پاسخگوی نیازهای غذایی جمعیت جهان نخواهد بود. همچنین، خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی به بخش کشاورزی، رو به افزایش است. کشاورزی سنتی نه تنها کفاف نیازهای غذایی را نمیدهد بلکه به دلیل عدم بازدهی فراوان و درآمد پایین به رغم زحمات بسیار، جذابیتی برای نسلهای آتی ندارد. مالکان یا کشاورزان مزارع کوچک در آسیای جنوب شرقی، سهم و نقش عمدهای در تامین مواد غذایی مورد نیاز داخلی در این منطقه پرجمعیت دارند. این در حالی است که در هرم درآمدی، در سطوح بسیار پایین قرار دارند؛ جمعیتی که در زمره گروه B40 یا گروه کمدرآمدها قرار میگیرند. استارتاپ فیفایفو (Fefifo) تلاش میکند کشاورزی استاندارد و دیجیتال را در مزارع مدرن و آماده کشت به نام کوفارم (Co-Farm) گسترش دهد. در واقع کوفارم؛ خدمتی است که استارتاپ فیفایفو به عنوان یک کارآفرین اجتماعی در بخش کشاورزی به زنجیره تامین مواد غذایی در آسیا ارائه کرده است. اگروپرنیورها (Agropreneur) یا دارندگان مزارع کوچکتر میتوانند در این مزارع تجاری آماده کشت به کشاورزی بپردازند بدون آنکه نگران بازاریابی محصولات خود یا فروش آن به ثمن بخس به دلالان باشند. هدف این استارتاپ، جذب کشاورزان خرد و دانشآموختگان جوان رشته کشاورزی است. این شیوه کشاورزی مدرن، نیاز به هزینه سرمایهای (CAPEX) ندارد. هزینه یا مخارج سرمایهای (CapEx)؛ به هزینههایی اطلاق میشود که برای خرید یا ارتقای داراییهای فیزیکی مانند زمین، ساختمان؛ فناوری یا تجهیزات انجام میشود. هزینه عملیاتی (OPEX)؛ دسته دیگری از هزینههای تجاری کسب و کارها است که اجاره زمین یا دفتر کار، هزینههای بازاریابی، حقوق و دستمزد و مواردی از این دست را شامل میشود. اما مزارعی که فیفایفو با کمک سرمایهگذاران تاثیری راهاندازی کرده است هزینههای سرمایهگذاری را از سر راه برمیدارد و اشتغالزایی در بخش کشاورزی را افزایش میدهد. یعنی کشاورزان فقط باید هزینه اجاره کوفارم را به عنوان یک FaaS (مزرعه به عنوان خدمت) پرداخت کنند و با اتصال به پلتفرم DDFN (مخفف شبکه مزارع دیجیتال توزیعشده)، از بسیاری از مشکلاتی که کشاورزان تا کنون با آن دست و پنجه نرم میکردند خلاص شوند؛ همه چیز برای کشاورزی مهیا است. حالا استارتآپ فیفایفو (Fefifo) تلاش میکند از طریق نوآوری کشاورزی یا همان اگریتِک (Agritech)، به رشد فعالیتهای کشاورز - کارآفرینان کمک کند. به واسطه روش ابداعی کریس فانگ (Chris Fong) و کلوین سو (Kelveen Soh)، کارآفرینان کشاورزی (اگروپرنیورها) به شبکه مشارکتکنندگان در زنجیره تامین کشاورزی (از تامینکنندگان نهادهها تا خریداران نهایی) متصل میشوند. در واقع، با فناوری انحصاری ابداعی و فرایندهای عملیاتی استانداردسازی شده (SOPs)، تمام مراحل چرخه مزرعه تا بشقاب (Seed to sale) به صورت دیجیتال انجام خواهد شد که موجب افزایش تولید و بهره وری میشود. دیدگاه جسورانه در فیفایفو موجب شد برخی به این استارتاپ، لقب لوبیای سحرآمیز در کارآفرینی کشاورزی بدهند زیرا در کوتاه مدت توانست نظر بسیاری از کشاورزان خرد را به خود جلب کند. این استارتآپ که ابتدا در مارس ۲۰۱۹ در سنگاپور و در مِی همان سال در مالزی تاسیس شد موفق به دریافت عنوان کسب و کار اجتماعی از وزارت توسعه کارآفرینی مالزی نیز شده است. سرمایهگذاری سری A این استارتآپ در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۳.۱ میلیون دلار انجام شد و سری دوم آن در اکتبر ۲۰۲۲ به میزان ۲ میلیون دلار بوده است. این استارتاپ نوین که نقش کارآفرین تاثیری را در سنگاپور و مالزی برای خود تعریف کرده است تلاش میکند زندگی جمعیت B40 را در این منطقه متحول کند و آنان را به اگروپرنیورهایی تبدیل کند که در هرم درآمدی در سطوح بالاتر جای میگیرند.
اتمام خبر