به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، دانش‌آموختگان در کنار تسلط جهت آموزش‌های مهارتی و نظری باید مهارت‌های حرفه‌ای و صنفی هم برای موثرتر بودن در بازار کار داشته باشند. همچنین علاوه بر کارآفرینی، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند. به گزارش خبرنگار کارآفرین‌نیوز، همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش‌عالی کشور امروز دوشنبه (۸ خردادماه) برای نخستین بار در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این همایش محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از همکاری ۲ وزارتخانه علوم و بهداشت برای تدوین آیین‌نامه مهارت‌محور کردن آموزش دانشگاه‌های کشور در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه حکمی آوردیم که بر اساس آن وزارتخانه‌های علوم و بهداشت آیین‌نامه‌ای در خصوص آموزش‌های مهارت‌محور تدوین کنند تا بر اساس آن، دستگاه‌های اجرایی در صنایع خصوصی و دولتی، خدماتی در جهت آموزش‌های مهارت محور ارائه دهند. زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاهیان و برنامه‌ریزان آموزش عالی در تدوین این آیین‌نامه باید کمک کنند و راهکارهای خود را برای آموزش‌های مهارت محور ارائه دهند، ادامه داد: در آیین‌نامه باید مشخص شود به بخش صنعت به ازای پذیرش هر دانشجو چه میزان معافیت مالی تخصیص می‌یابد و چه امتیازاتی را دریافت می‌کنند. وی این همایش را در راستای اصلاح آموزشی و نیاز جامعه دانست و اظهار داشت: پیش‌بینی بسته مهارتی برای آموزش‌های دانشگاهی یک ضرورت به شمار می‌آید؛ اگرچه این موضوع در گذشته یک امتیاز برای دانشگاه‌ها بود اما این بسته امروز برای آموزش‌های دانشگاهی ضرورت دارد. دانش‌آموختگان در کنار تسلط جهت آموزش‌های مهارتی و نظری باید مهارت‌های حرفه‌ای و صنفی هم برای موثرتر بودن در بازار کار داشته باشند. همچنین علاوه بر کارآفرینی، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند. وزیر علوم با اشاره به نقش دانشگاه‌های مهارت‌محور در هدایت شغلی دانش‌آموختگان، گفت: دانشگاه‌های مهارت محور نظیر فنی‌وحرفه‌ای با بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو در همه کشور آموزشکده‌های فنی دارد؛ در نتیجه میزان اشتغال‌زایی دانش‌آموختگانش بالا است. دانشگاه علمی کاربردی هم بخش دیگری از مأموریت‌های آموزش‌های مهارت محور را پیگیری می‌کند. چالش آموزش‌های مهارت محور زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات آموزش‌های مهارت‌محور، بیان کرد: وقتی دانشجویان به عنوان کارآموز و کارورز به صنایع معرفی می‌شوند، صنایع اجازه نمی‌دهند دانش‌آموختگان دانش خودشان را در میدان عملی بیازمایند و دانشجویان ما را نمی‌پذیرند. آموزش در وزارت بهداشت مهارت محور است چرا که بسترهای مهارت محور در اختیار دانشجویان قرار دارد ولی در وزارت علوم این امکان وجود ندارد. وزیر علوم خاطر نشان کرد: در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید بسته‌های مهارتی تدوین و نقش مهارت‌محور کردن را برای مراکز آموزش عالی تعریف کنیم، به طوری‌که مشخص شود استاد دانشگاه باید چه آموزش‌هایی برای مهارت‌محور کردن داشته باشد و در بحث محتوا نیز وضعیت کتاب‌های درسی مشخص شود. عقب‌ماندگی ایران در تربیت تکنسین عرفان خسرویان، رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در این همایش ملی، اظهار داشت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تنها زیرنظام دولتی در کشور است که خدمات آموزش عالی مهارتی را رایگان و دولتی ارائه می‌دهد ولی چالش‌های زیادی پیش رو دارد. خسرویان با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در تربیت تکنسین، تصریح کرد: در تربیت تکنسین حتی از ترکیه و عربستان هم عقب افتاده‌ایم. کمبود نیروی کار تکنسین در صنایع به شدت دیده می‌شود و موقعیت شغلی تکنسین‌ها با مهندس‌ها اشغال شده و مهندسین هم نمی‌توانند شایستگی‌های شغلی تکنسین در صنعت داشته باشند. حضور تکنسین‌ها روز به روز از نظر کمی و کیفی کاهش می‌یابد و این مسأله حل نمی‌شود مگر وقتی که بحث جذب نظام تکنسین را در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای حل کنیم. ایجاد ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش با اشاره به اینکه ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها ایجاد و در سال گذشته هشت هزار دوره مهارت افزایی با حضور ۳۲۸ هزار دانشجو برگزار شد، خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف سیاستگذار در حوزه آموزش مهارتی در کشور فعال هستند اما باید به هماهنگی و تعامل بهتری با هم برسند. وظیفه ما در وزارت علوم هم‌افزایی، جهت‌دهی و هدایت شغلی افراد به سمت شغلی است که در راستای توانایی، علاقه‌مندی آنها و اولویت‌های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند. دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ایجاد ارتباط درست در آموزش عالی میان ۲ نظام دانشگاهی و نظام مهارتی اشاره کرد و گفت: ارتباط بین این ۲ نظام، زمانی محقق می‌شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم‌های قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم. وی بر وظیفه قانونی وزارت علوم در زمینه مهارت‌افزایی تأکید کرد و افزود: همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه‌ای تعیین کرده و اگر ندانیم، کشور را عقب می‌اندازیم. اینکه موضوع مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان‌های دیگر پیگیری می‌شود، موجب پیش نرفتن کار است و باید از انشقاق جلوگیری کنیم. شغل؛ مهمترین دغدغه کشور در ادامه همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، حسین بلندی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، شغل را مهمترین دغدغه کشور دانست و اظهار داشت: در زمینه شغل به آمایش سرزمینی نیاز داریم و برای تحقق آمایش باید برنامه آموزشی داشته باشیم. دانش‌آموختگان را نباید بدون شغل تربیت کنیم، بنابراین نیازمند یک برنامه آموزشی و برنامه درسی در این زمینه هستیم. اما برای این کار به تجهیزات و امکانات نیاز داریم که این موارد هر پنج سال با توجه به تغییر شغل‌ها نیاز به تغییر دارد. وی افزود: برای اینکه در این فرایند فرد را به عنوان محصول به جامعه هدایت کنیم، باید او را از نظر صلاحیت حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهیم و فقط با صلاحیت حرفه‌ای است که به این جمع بندی می رسیم آیا این فرد می‌تواند وارد بازار کار شود یا خیر. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به راه‌اندازی رشته‌ محل‌های دارای موقعیت شغلی برای دانشجویان این دانشگاه، بیان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی آمایش را در سطح کشوری، استانی و شهرستان‌ها انجام دادیم و بر این اساس، در مهرماه ۱۴۰۱، هشت هزار و ۸۰۰ کد رشته‌محل پذیرش کردیم که با توجه به تغییر شغل‌ها، این تعداد رشته‌محل در بهمن ماه سال گذشته به ۶ هزار و ۲۰۰ کد تغییر یافت. بلندی درباره تأثیر کرونا بر تغییر مشاغل، اظهار داشت: پیش و پس از کرونا با تغییر مشاغل روبرو بودیم. در مهر ۱۴۰۲ نیز یک هزار و ۱۰۰ کد رشته‌محل تعدیل و ۸۷۳ رشته‌محل جدید ایجاد می‌شود. همچنین بر اساس برنامه دانشگاه علمی‌کاربردی، هر مرکز جدید در این دوره مجوز دریافت می‌کند و باید تضمین اشتغال داشته باشد. آمار اشتغال دانش‌آموختگان علمی‌کاربردی رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه برای پنج هزار و ۲۰۰ کد رشته‌محل قدیمی، درصدی تضمین شغل ایجاد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بر این اساس، ۲۷ هزار نفر ظرفیت برای مهرماه ۱۴۰۲ به شرط تضمین اشتغال، جذب می‌کنیم و در پردازش‌های صورت گرفته از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر ۱۰۰ درصد شاغل خواهند شد. به گفته بلندی، بر اساس آمار، ۷۲ درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی دارای شغل هستند و برای ۳۰ درصد باقیمانده نیز برنامه‌ریزی‌هایی داریم. رضا آقا میری، رییس دانشگاه شهید بهشتی در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحت حرفه‌ای در آموزش عالی با اشاره به شعار مهارت‌محوری این دانشگاه، بیان کرد: هر دانشجو یک مهارت، شعار مهم دانشگاه شهید بهشتی است و برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن این شعار از حدود ۲ سال پیش شروع شد. در زمینه شعار «هر دانشجو یک مهارت» همکاری‌هایی با وزارت کار داریم و دوره‌هایی برای دانشجویان به منظور مهارت‌افزایی برگزار می‌کنیم. وی با اشاره به تربیت نیروهای ماهر در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، گفت: در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، تربیت نیروی انسانی مهندسی را برای وزارت نیرو اجرایی می‌کنیم و اصلی‌ترین پشتیبانی‌کننده علمی و مهندسی برای وزارت نیرو محسوب می شویم. این پردیس سال گذشته ۳۳ هزار نفر را در زمینه‌های تخصصی و تربیت تکنیستن آموزش داد.

اتمام خبر


CAPTCHA