به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، از هر ۱۰۰ ایرانی، ۵۱ درصد اعلام کردند فرصت‌هایی برای راه‌اندازی کسب و کار وجود دارد و ۵۴ درصد هم گفته‌اند فکر می‌کنند توانایی ایجاد کسب و کاری برای خودشان را دارند.اما سوال این است که تا چه حد زمینه برای رشد کارآفرینان فراهم است. به گزارش خبرنگار کارآفرین نیوز، وبینار تخصصی کارآفرینی به مناسبت روز ملی کارآفرینی با حضور صاحب نظران و کارآفرینان در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد. در این وبینار که به صورت مجازی برگزار شد، جهانگیر یدالهی فارسی، رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، کارآفرینی و کسب و کار پایدار را یکی از موضوعات مهمی دانست که جامعه امروز به آن نیاز دارد. وی در این باره اظهار داشت: واژه کارآفرینی پایدار در حوزه کسب و کار از حدود یک دهه پیش مطرح شد. با توجه به نابرابری‌های اجتماعی و آسیب‌های وارد شده به محیط‌زیست، کارآفرینی به عنوان راه‌حلی برای جبران و بازسازی این آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی مطرح شد. وی افزود: نویسندگان و محققانی که در این زمینه کار می‌کردند، در گذشته فقط روی فعالیت‌های کارآفرینی به عنوان یک کارکرد اقتصادی تمرکز داشتند اما ابعاد مهم دیگر مثل اجتماع و محیط‌زیست هم وجود دارد. بنابراین فعالیت‌های کارآفرینی، همزمان باید اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیطی را هم دنبال کند؛ به این ترتیب مفهوم کارآفرینی پایدار مطرح شد. رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هدف کارآفرینی پایدار را حمایت و پشتیبانی از اجتماعات انسانی و حفظ حیات محیط زیست دانست و تأکید کرد: اقداماتی که در گذشته برای عرضه کالاها و خدمات صورت می‌گرفت، منفعت اقتصادی داشت اما حالا این منفعت اقتصادی، مفهوم وسیع‌تری پیدا می‌کند و شامل منافع اقتصادی برای افراد، اقتصاد و جامعه می‌شود. دیگر سخنران این وبینار علی داوری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی بود که با اشاره به ریسک‌های کسب و ایران ۱۴۰۲ بیان کرد: از نظر فعالان کسب و کار، محیط کسب و کار به نسبت گذشته دارای شرایط ناخوشایندتری شده است. اگر به ریسک‌ها توجه داشته باشیم و در قالب منبعی از فرصت‌ها به آنها نگاه کنیم، به بقای خودمان تداوم می‌بخشیم. وقتی از ریسک‌های کسب و کار می‌گوییم، سخن از عدم اطمینان‌های محیطی به میان می‌آید که برای ما فرصت و تهدید ایجاد می‌کند. تهدید به این دلیل که می‌تواند کسب و کار را مختل کند و فرصت باشد از این جهت که وقتی به تاریخ زندگی کارآفرینان یا اختراعات بزرگ بشر مراجعه می‌کنیم، بسیاری از ابداعات و اختراعات برای کاهش ریسک‌های موجود یا نیازهای بشر بوده است. این استاد دانشگاه با ارایه آماری از نرخ تورم در کشور، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نرخ تورم ۴۷ درصد و نرخ رشد اقتصادی ۳.۳ درصد بود که این آمار برای کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران رشد خوبی تلقی نمی‌شود. داوری با تأکید بر فرصت‌سازی ریسک‌های کسب و کار، اظهار داشت: ریسک فقط تهدید نمی‌آورد و اگر ریسک‌ها نبودند، پیشرفت بشر هم صورت نمی گرفت. در ادامه این وبینار، نادر سیدامیری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی در سخنانی با اشاره به چالش‌های کسب و کارهای دیجیتال در بحران‌های محیطی، گفت: اقتصاد دیجیتال در برنامه‌های توسعه کشورهای مختلف دیده شده و ایران هم در بخشی از برنامه هفتم توسعه، اقتصاد دیجیتال را گنجانده است. وقتی حرف از اقتصاد دیجیتال می‌زنیم، یک سری موانع و مسائل هم مطرح می‌شود. این موانع و مسائل به چرخه اکوسیستم کسب و کارهای کشور بر می‌گردد. بخش اول موانع به محدودیت‌های تکنولوژیکی ارتباط دارد. یکی از مسائل اساسی در توسعه کسب و کارهای دیجیتال، استانداردسازی و تعیین استاندارد مشخص برای ورود صاحبان کسب و کارها است. به گفته این استاد دانشگاه، بسیاری از افراد وقتی وارد این حوزه می‌شوند نسبت به استاندارهای قانونی دچار ابهام‌اند. در کشور ما برخی نهادهای حکمرانی، قوانین و استاندارهای متناسب با زیرساخت‌های فنی ایجاد کردند و از نظر تکنولوژیکی هم فضای توسعه خوبی داریم اما به‌کارگیری این قوانین دارای نقص اجرایی و کیفی است. سیدامیری همچنین با انتقاد از وزارت علوم، ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دوره‌ها و آموزش‌های مجازی کاربردی و استارتاپ‌های تازه‌کار هیچ چارچوب مشخصی ندارد. به گزارش کارآفرین‌نیوز، در ادامه این وبنیار مهرداد عالی‌پور هریسی، مدیرعامل نوشت‌افزار پنتر و دکتری کارآفرینی، گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم اصلاح یک مشکل در فضای کسب و کار کشور بسیار پیچیده است و شاهد نارضایتی‌های وسیع و بی‌انگیزه بودن در جامعه هستیم در حالی که تصمیم‌گیری‌های مورد نیاز برای حل آنها نه تنها به پول نیاز ندارد بلکه اقدام عجیب و غریبی هم محسوب نمی‌شود. وی افزود: شعار رونق تولید و مهار تورم برای امسال نام‌گذاری شده است اما عده‌ای هشدار می‌دهند این شعار نباید به مهار تولید و رونق تورم تبدیل شود. عالی‌پور ادامه داد: بر اساس تجربیات، وقتی لیست همه کارهای لازم را مطرح می‌کنیم، هیچ‌کاری انجام نمی‌شود. دولت باید در اولین اقدام نسبت به اصلاح ساختار نهادی بخش خصوصی کشور اقدام کند. از سوی دیگر، قانونی در کشور با عنوان تقسیمات کشوری تعریف کردیم که سازمان و کانون را از هم متمایز می‌کند اما وقتی در این تعاریف به رده‌های بخش خصوصی می‌رسیم، دچار ضعف می‌شویم. این دانش‌آموخته کارآفرینی تأکید کرد: افرادی که به کسوت وزارت در صنعت، معدن و تجارت می‌رسند باید تشکل‌های خصوصی را دعوت کنند و در رفت و برگشت با این تشکل‌ها، متوجه مشکلات بخش‌های مختلف صنعت، معدن و بازرگانی شوند. در بخش دیگری از این وبینار، محمدرضا زالی، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی، گزارش ۲۲ نتایج برنامه بین‌المللی دیده‌بان جهانی کارآفرینی را که توسط دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انجام شده است، ارایه کرد و یادآور شد: دانشگاه تهران متولی پایش بسیاری از امور در کشور است که می‌توان به پایش زلزله‌ها توسط موسسه ژئوفیزیک اشاره کرد. یکی دیگر از این موارد، پایش فعالیت‌های کارآفرینی کشور، ارزیابی و سنجش فعالیت‌های کارآفرینانه و خروجی این فعالیت‌ها است. به گفته این استاد دانشگاه، در دنیا گزارش‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی، مبانی سیاستگذاری توسعه کارآفرینی دارد و یکی از دسته‌ شاخص‌های کارآفرینی، لایه بیرونی یا ادراکاتی مثل درک فرصت، نگرش‌های کارآفرینانه و درک قابلیت کارآفرینانه است که در سال ۲۰۲۲ با حضور ۴۹ کشور بررسی شد. زالی در این وبینار به ارایه آماری از این شاخص‌های پایش شده در ایران پرداخت و گفت: شاخص درک فرصت کارآفرینانه در ایران ۵۱ درصد بود و رتبه ۳۱ را در میان ۴۹ کشور از آن خود کرد. بنابراین، از هر ۱۰۰ ایرانی، ۵۱ درصد اعلام کردند فرصت‌هایی برای راه‌اندازی کسب و کار می‌بینند. ۵۴ درصد هم گفته‌اند فکر می‌کنند توانایی ایجاد کسب و کاری برای خودشان دارند که ایران در این زمینه به رتبه ۲۹ دست یافت. وی ادامه داد: بخشی از جامعه آماری هم اعلام کردند که در سه سال آینده قصد راه‌اندازی کسب و کار دارند. کارآفرینی یک تصمیم ناگهانی نیست بلکه فرایندی آگاهانه و زمان‌بر است. در این زمینه ۲۷ درصد گفته‌اند در سه سال آینده کسب و کاری را فعال می‌کنند. این آمار البته تا پیش از شیوع کرونا در ایران ۳۷ درصد بود. وی درباره لایه دوم شاخص‌های کارآفرینی، بیان کرد: در لایه دوم، شاخص‌های مربوط به فعالیت‌های کارآفرینانه بررسی می‌شود. بخش اعظم کارآفرینی، فعالیت است و قسمتی از تئوری‌های کارآفرینی مانند نظریه رفتار، کردا و عمل برآمده از جامعه‌شناسی است. بنابراین یکی از معروف‌ترین شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی، شاخص‌های نوپا است یعنی کسانی که کسب‌وکاری راه‌اندازی کردند اما عمر آن کمتر از ۴۲ ماه است که در ایران این شاخص به ۱۶.۴ درصد رسید. عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی ادامه داد: نرخ کارآفرینی تثبیت شده در کشور ۱۱ درصد است و این نرخ شامل کسانی می‌شود که کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده‌اند و نزدیک به ۴۲ ماه از عمر آن می‌گذرد. همچنین در حوزه کارآفرینان نوپای کمتر از ۴۲ ماه و کارآفرینان تثبیت شده بیشتر از سه و نیم سال، رتبه ۶ داریم. البته این شاخص برای ما نگران‌کننده است و نشان می‌دهد در آینده شاید پویایی اقتصادی‌مان کمتر و ورودی‌ها کم شود.

اتمام خبر


CAPTCHA