به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن ایران گفت: سیستم راه آهن بخش جدایی ناپذیر از زنجیره تأمین بسیاری از صنایع است وذینفعان داخلی و بین المللی را به هم متصل می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگاه آموزشی ظرفیت سازی "استراتژی تحول دیجیتال برای راه آهن ایران" با حضور مسئولان، نمایندگان و پژوهشگران حوزه حمل و نقل ریلی از راه آهن ایران، نمایندگان بخش حمل و نقل اسکاپ (UNESCAP) و نیز برخی متخصصین در حوزه دیجیتال سازی ریلی از اروپا و راه آهن هند به منظور با همکاری بخش بین الملل راه آهن ایران به طور حضوری و آنلاین در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد. مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن ایران و خانم آژار جیمورزینا، رئیس بخش اتصالات حمل و نقل و لجستیک اسکاپ این کارگاه آموزشی را افتتاح کردند. معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن ضمن اشاره به همکاریهای مؤثر قبلی راه آهن ایران با اسکاپ از جمله انجام مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI) و نیز انجام مطالعه تبادل دیجیتال ریلی بین راه آهن ایران و راه آهن ترکمنستان در امتداد کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI)، پشتیبانی و همکاری مؤثر اسکاپ با راه آهن ایران تشکر کرد و اظهار داشت: بحران کووید -۱۹ لزوم حرکت به سمت سیستم‌های دیجیتال، تغییر در فرایندها و شیوه‌های انجام کسب و کار و عقب نماندن از پیشرفتهای فن آوری را به ما گوشزد کرد. وی گفت: کووید -۱۹ به ما آموخت که امروزه دیجیتال سازی برای هیچ سازمان مترقی و پیشرو دیگر اختیاری نیست بلکه این امر به یک عامل اساسی برای ارائه خدمات مشتری محور بصورت مؤثر تبدیل شده است. معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن عنوان کرد: سیستم راه آهن بخش جدایی ناپذیر از زنجیره تأمین بسیاری از صنایع است وذینفعان داخلی و بین المللی را به هم متصل می‌کند؛ بنابراین با در نظر گرفتن انتظارات به سرعت در حال تحول مشتریان از این صنعت که پس از کووید -۱۹ شتاب بیشتری گرفته است و تحول دیجیتال در فرایندهای کسب و کارها و عملیات ریلی حیاتی است. دیجیتال سازی فرصت‌های قابل توجهی را از نظر کاهش هزینه‌ها فراهم کرده و نوید بیشتری را برای کارآیی در استفاده از منابع، حذف کاغذ از فرایند حمل و نقل بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها می‌دهد. وی تاکید کرد: در مورد راه آهن ایران نیز تفاوتی ندارد. راه آهن ایران نه تنها خدمات حمل و نقل را در داخل کشور فراهم می‌کند بلکه خدمات بین المللی را نیز ارائه می‌دهد. بنابراین لزوم حرکت بسمت دیجیتال سازی در همه حوزه‌های حمل و نقل ریلی در کشورمان خواه دیجیتال سازی در سیستم‌های کنترل قطار یا سیگنالینگ خواه در حوزه تعمیر و نگهداری و بویژه در خدمات رسانی به مشتریان در حمل بار و مسافر اجتناب ناپذیر می‌نماید. جعفری همچنین به ابتکار عمل راه آهن ایران در ارائه پیشنهادی به اسکاپ برای افزودن الحاقیه ای به موافقت نامه بین الدول راه اهن سراسری آسیا (TAR) با عنوان " اصول راهنما برای تبادل الکترونیکی اطلاعات میان راه آهن‌ها و نهادهای کنترلی" اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع مورد استقبال طرف‌های مهم این موافقت نامه بین الدول قرار گرفته است و هم اکنون در حال سیر مراحل حقوقی جهت اعلام رسمی به کشورها برای تصویب نهایی آن است. در این نشست، همچنین شهرام جعفری، مدیر کل بازرگانی خارجی راه آهن ایران نیز گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته در ارتباط برقراری تبادل الکترونیکی داده‌ها با کشورهای همسایه و نهادهای کنترلی همانند گمرک ارائه داد و به برخی اقدامات برای دیجیتالی نمودن فرایندهای حمل و نقل بین المللی اشاره کرد. در پایان این کارگاه آموزشی مقرر شد پیش نویس سند تهیه شده توسط اسکاپ مورد مطالعه مدیران و کارشناسان ذی ربط راه آهن قرار گیرد و اسکاپ پس از دریافت نظراتِ ذینفعان مختلف راه آهن ایران تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۳، این استراتژی را تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۳ نهایی کند و این سند سپس برای تصویب و تأیید نهایی به هیئت مدیره راه آهن ارائه شود.

اتمام خبر


CAPTCHA