به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه پیشرو باید نیازسنج باشد و مشکلات جامعه را احصاء کند؛ همچنین باید نیازآفرین باشد و منابع را شناسایی کرده و بتواند با سرمایهگذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در پنجمین اجلاس ملی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور که با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ ویژگی های دانشگاه پیشرو را تشریح کرد. تجلیل از سرآمدان آموزشی وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه ایجاد کنیم. اینکه نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژه ای قائل است. دانشگاه پیشرو وی اظهار داشت: ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاهها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو. زلفی گل اضافه کرد: از استادان میخواهم ویژگیهای دانشگاه پیشرو را احصا کنند و مطابق آن پیش بروند و به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو میتوان به نیازسنجی و نیازآفرینی اشاره کرد. وزیر علوم بیان کرد: شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم. وی ادامه داد: دانشگاه پیشرو نیازآفرین است و باید نسل آینده را شناسایی کند تا متناسب با این معیار آموزشهای خود را بکار گیرد و نباید تنها در مشکلات فعلی باقی بماند، همچنین دانشگاه باید منابع را شناسایی کند تا بتواند با سرمایه گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند. زلفیگل تأکید کرد: دانشگاهها با وجود نوابغی که تربیت میکنند باید نیازسنجش و نیازآفرینی باشند و دانشگاه پیشرو روی مزیتهای ایجابی سرمایه گذاری میکند تا باعث ایجاد مشاغل هم شود. اگر میخواهیم کشور قدرتمند داشته باشیم باید روی مزیت سازیهای جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری میتوانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است. وزیر علوم تصریح کرد: امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی دارد و تمام تکنولوژیها حاکی از این است که باید به اندیشمند و تفکر و دانشمند نگاه ویژه داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و اجازه پرواز دهیم و قواعد و قوانینی که داریم نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند و اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمیتواند بیش از مبلغی درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست؛ چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود، اما فرد دیگر نتواند این مسیر را برود و نباید در قوانین و مقررات نظام انگیزشی سقف تعیین کنیم. زلفیگل گفت: پیام کرسیهای نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسانها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمیدهد باید این را اصلاح کنیم. وزیر علوم تأکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئیننامهای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغالتحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاهها ابلاغ میکنیم. کرسی های نظریه پردازی به علوم پایه و فنی هم تسری یابد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: باید بپرسیم چرا کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره فقط در حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار میشود مگر اساتید علوم پایه، مهندسی و پزشکی نظریه ندارند. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت اسلام والمسلمین خسروپناه صبح امروز در پنجمین اجلاس نظریهپردازی نقد و مناظره و اولین اجلاس سرامدان آموزشی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، وظیفه علم را جهاد و مبارزه توصیف کرد و گفت: اگر امروز توفیق پیدا میکنیم و نظریهپردازی صورت میگیرد مدیون خون شهدایی است که از جانشان گذشته و در دفاع از کشور جنگیدند. وی در ادامه تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیش از گذشته به کرسیهای آزاداندیشی بپردازد و به آزاداندیشی اهتمام بورزد. در واقع ماموریت کرسیهای آزاداندیشی با شورای اسلامی شدن دانشگاهها است و باید این شورا راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها را جدی بگیرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: باید آزادانه همراه با منطق و اخلاق نشستهایی با موضوعات علمی، سیاسی، اجتماعی و غیره برگزار شود. مسئولیت اصلی برگزاری این نشستها برعهده معاونتهای فرهنگی و دفاتر نهاد رهبری دانشگاهها است. وی تاکید کرد: بنده بهعنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وضعیت برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها راضی نیستم و گلهمند هستم معاونتهای فرهنگی دانشگاهها باید بهطور جدی این کرسیها را در دانشگاهها راهاندازی کنند تا دانشجویان و اساتید با رعایت اخلاق بنشینند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مسئولیت کرسیهای نظریهپردازی را بر عهده هیئت این کرسیها دانست و گفت: طی این سالها تولیدات خوبی در این زمینه داشتیم و امروز شاهد برگزاری پنجمین اجلاس کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره هستیم. وی همچنین تاکید کرد: باید بپرسیم چرا کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره فقط در حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار میشود مگر اساتید علوم پایه، مهندسی و پزشکی نظریه ندارند. بنابراین باید هیئت حمایت از نظریهها یک تحول اساسی و تحول کمی از حیث توسعه موضوعی پیدا کنند. نباید نظریههای خودمان را منحصر به حوزه علوم انسانی و اسلامی کنیم. من در سفرهای استانی شاهد هستم که اساتید عنوان میکنند در حوزههای مهندسی و علوم پایه نظریه دارند لذا باید از این حوزه ها نیز حمایت شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما باید راههای مختلف کشف نظریه را پیدا کنیم و راه آن هم این نیست که حتماً جلسه داوری رسمی پیدا کنیم بنابراین باید هیئت حمایت از نظریهها تحول کمی و کیفی پیدا کنند هم کرسیهای آزاد اندیشی از این حالت فعلی احیا شوند از وزیر علوم تقاضا دارم بسترهای راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها را فراهم کنند. حجت الاسلام خسروپناه خاطر نشان کرد: نظریه پردازی باید با حکمت پیوند پیدا کنند چرا که حکمت یک مفهوم بومی است و در ایران اسلامی پدید آمده و دانشمندان گذشته ما از این بستر به وجود آمدند. وی با بیان اینکه باید در حوزههای کاربردی نیز نظریه پردازی صورت بگیرد گفت: ما امروزه مشکلات اجتماعی فراوانی داریم که میتوان در این حوزه ورود و نظریهپردازی کرد تا پیوندی بین دانشگاهها و مراکز رسیدگی به آسیبهای اجتماعی اعم از بهزیستی و غیره فراهم شود.
اتمام خبر