به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، همزمان با گرامیداشت هفته تکریم معلولان نمایشگاه خلاقیت، توانمندی‌ها و دست سازه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج برپاشد. به گزارش خبرنگار مهر؛ رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از غرفه دست‌سازه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که به مناسبت گرامیداشت هفته تکریم افراد دارای معلولیت در سالن امام خمینی (ره) اداره‌کل آموزش و پرورش استثنایی استان برگزار شد؛ به نقش مهارت‌آموزی در بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان اشاره و تأکید کرد: اجرای دوره‌های آموزشی، ارتقای مهارت‌های فنی و شایستگی‌های شغلی، آموزش کار آفرینی، مهارت‌های فنی، کسب و کار زمینه ورود دانش‌آموزان مستعد با نیازهای ویژه را به بازار کار در آینده فراهم می‌کند. طالب محمدی با برشمردن اشتغال پایدار به‌عنوان دغدغه مهم دانش‌آموزان استثنایی، گفت: اگر امکانات و بستر مناسب جهت رشد و خلاقیت این دانش‌آموزان فراهم شود، آنها می‌توانند محدودیت‌های خود را پوشش دهند و توانمندی‌هایشان را به نمایش بگذارند. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان هدف از برگزاری این نمایشگاه را آگاهی بخشی، آشنایی با استعدادها، نمایش توانمندی‌ها، ارتقای اعتماد به نفس و ایجاد نگرش مثبت جامعه نسبت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و افزود: مهارت‌آموزی فرصتی برای رشد و شکوفایی استعدادها، ارتقای دانش، نگرش و کشف خلاقیت‌ها در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. وی با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی می‌تواند در خلال برنامه‌ریزی تحصیلی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه و آماده‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده آن‌ها است. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان مهارت آموزی را فرصتی برای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و ادامه داد: خودباوری و خوداتکایی از محوری‌ترین اصول تربیتی دانش‌آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش‌آموزان مد نظر قرار گیرد. محمدی با بیان اینکه توجه به حرفه‌آموزی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از نیازهای آینده کشور باشد، اظهار کرد: همواره تلاش بر این است که بسترهای لازم برای آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم شود. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی در نظام‌های آموزشی پیشرفته یادآور شد: «داشتن شناخت» لازمه حرکت در مسیر موفقیت است و با شناخت کافی می‌توان در رسیدن به اهداف، کسب دانش و پرورش نسل کار آمد موفق بود. لزوم توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به محیط کار محمدی با تأکید بر آموزش مهارت‌های اساسی و ضروری، توانمندسازی و آماده سازی دانش آموزان با نیاز ویژه برای ورود به دوره حرفه آموزی و محیط کار اظهار کرد: مهارت آموزی دانش آموزان را قادر می‌سازد تا دانش، نگرش و ارزش‌های وجودی خود را به توانایی‌های واقعی و عینی تبدیل سازند. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان آگاه سازی، معرفی توانمندی‌ها، بالا بردن اعتماد به نفس و سطح خودباوری، تقویت روحیه کار و تلاش را از شاخصه‌های اصلی مهارت آموزی دانش آموزان برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاهده این آثار متنوع مؤید صرف فعل توانستن در بین دانش آموزان با نیازهای ویژه است. وی با اشاره به اینکه هدف آموزش و پرورش ارتقای سطح کیفی زندگی فردی و اجتماعی است، افزود: در آموزش و پرورش با نیازهای ویژه تلاش می‌شود با آموزش حرفه و مهارت براساس نیاز و ارزیابی یادگیری دانش آموزان زمینه خودکفایی آنان در بزرگسالی تأمین، کاهش وابستگی و افزایش فرصت‌هایی برای شرکت فعال و مستقل آنها در جامعه مهیا شود. محمدی در پایان افزود: پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارت‌آموزی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و مهارت آموزی، استعدادیابی و تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد.

اتمام خبر


CAPTCHA