به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، توسعه فضای کسب و کار و کار آفرینی بهتر
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از نسخه های مهم نفت زدایی از اقتصاد ایران و نیز رفع چالش های موجود و بعبارتی درمان اقتصاد بیمار ایران ˈکارآفرینیˈ است.
ˈحسن حسینیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نقش اتاقهای بازرگانی در توسعه کار آفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار می باشد.
وی بیان کرد: در بیشتر کشورها یکی از وظایف اصلی اتاقهای بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازههای بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل است.
وی اظهار کرد: هر بازرگان نماینده ای است که کالاهای تولید شده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه می کند؛ امری که البته در ایران با تمام کوشش ها چندان محقق نشده است.
حسینی گفت: این در حالی است که هر چقدر اتاق های بازرگانی بعنوان یک نهاد توسعه گرا وظایف، تکالیف و مسئولیت هایشان را توسعه فضای کسب و کار و کار آفرینی بهتر انجام دهند باری از دوش دولتها برداشته خواهد شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اتاق بازرگانی کارآفرین را نیاز امروز اقتصاد کشور دانست و گفت: نقش اتاق های بازرگانی در توسعه کارآفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار است.
وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی بسیار حایز اهمیت است لذا فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را برعهده دارند، ضروری است.
وی بیان کرد: بیش از پنج قرن در جهان و بیش از یک قرن در کشور از عمر اتاق های بازرگانی می گذرد و امروزه این نهاد برای بیشتر فعالان اقتصادی نامی آشنا است.
این فعال اقتصادی گفت: اهمیت فراوان بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشارکت فعالانه در اتاقهای بازرگانی ، پارلمان بخش خصوصی رابه موقعیتی رسانده که می توانند نقش بسیار فعالی درسطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد.
وی افزود: مهم ترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده حداکثری از امکانات و مزیت های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است.
وی ادامه داد: رسالت دوم اتاق بازرگانی این است که با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه تولید و گسترش کار آفرینی را با رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی فراهم آورد.
حسینی بیان کرد: در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و نیز ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش پارلمان بخش خصوصی برای تحقق این سیاستها بسیار حائز اهمیت است ؛ نقشی که با اتخاذ تمهیدات لازم باید پررنگتر از گذشته شود تا با عزم فراگیر بتوان مراحل توسعه کشور را در شرایط سخت کنونی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی با پشتوانه منابع کارشناسی توانمند و متعهد خود باید طرحی نو دراندازد و به این مساله مهم و اساسی با تدبیر و دوراندیشی بپردازد.
حسینی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل فراگیر بخش خصوصی و نهاد غیر دولتی که متولی توسعه فعالیت های مولد اقتصادی و ایجاد فضای امن و مساعد برای کسب و کار کارآفرینان است باید بدنبال شناسایی و احصای چالش های فضای تولیدی باشد.
وی بیان کرد: اتاق بازرگانی باید برای رفع موانع از طریق اصلاح فرآیندهای حاکمیتی و قوانین و مقررات و رویه ها، و نهایتاً هماهنگ کننده فرآیند تولید تا تجارت و روابط تولیدی بین همه بخش های اقتصادی باشد.
وی اظهار امیدواری کرد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دوره جدید خود با توسعه توانمندی ها و تحکیم جایگاه خود به عنوان یک نهاد غیر دولتی، دانایی محور و فراگیر بتواند نسبت به افزایش تاثیر گذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی کشور کمک نماید و با بکار گیری استراتژی های مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصاد کشور ادا نماید.
وی گفت: بدون شک این مهم به وقوع نمی پیوند مگر آن که دولت، بخش خصوصی و تشکل های صنفی و صنعتی با تدوین برنامه هایی مشخص و کارآمد در کنار همدیگر قرار گرفته و در برنامه ریزی و پیاده سازی اهداف توسعه اقتصادی بر پایه تولید بدون برتری جویی بر یکدیگر مشارکت داشته باشند.
اتمام خبر