به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، توسعه فضای کسب و کار و کار آفرینی بهتر

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از نسخه های مهم نفت زدایی از اقتصاد ایران و نیز رفع چالش های موجود و بعبارتی درمان اقتصاد بیمار ایران ˈکارآفرینیˈ است.
ˈحسن حسینیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نقش اتاق‏های بازرگانی در توسعه کار آفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار می باشد.

وی بیان کرد: در بیشتر کشورها یکی از وظایف‏ اصلی اتاق‏های بازرگانی و بازرگانان هر کشور، گشودن دروازه‏های بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل است.

وی اظهار کرد: هر بازرگان نماینده‏ ای است که کالاهای تولید شده در کشور خود را به دیگر کشورها عرضه می‏ کند؛ امری که البته در ایران با تمام کوشش ها چندان محقق نشده است.

حسینی گفت: این در حالی است که هر چقدر اتاق‏ های بازرگانی بعنوان یک نهاد توسعه گرا وظایف، تکالیف و مسئولیت‏ هایشان را توسعه فضای کسب و کار و کار آفرینی بهتر انجام دهند باری از دوش دولت‏ها برداشته خواهد شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اتاق بازرگانی کارآفرین را نیاز امروز اقتصاد کشور دانست و گفت: نقش اتاق ‏های بازرگانی در توسعه کارآفرینی از طریق توسعه تجارت و بویژه صادرات غیر نفتی بسیار اثر گذار است.

وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصادی بسیار حایز اهمیت است لذا فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که مسئولیت خطیر سیاست گذاری و شتاب دادن به رشد شاخص های توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را برعهده دارند، ضروری است.

وی بیان کرد: بیش از پنج قرن در جهان و بیش از یک قرن در کشور از عمر اتاق‏ های بازرگانی می‏ گذرد و امروزه این نهاد برای بیشتر فعالان اقتصادی نامی آشنا است.

این فعال اقتصادی گفت: اهمیت فراوان بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشارکت فعالانه در اتاقهای بازرگانی ، پارلمان بخش خصوصی رابه موقعیتی رسانده که می توانند نقش بسیار فعالی درسطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد.

وی افزود: مهم ترین رسالت اتاق بازرگانی استفاده حداکثری از امکانات و مزیت های نسبی موجود در کشور برای رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از محل صادرات محصولات تولید شده در داخل است.

وی ادامه داد: رسالت دوم اتاق بازرگانی این است که با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین المللی، شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه خطیر بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران دارند را مهیا کرده و امکان توسعه تولید و گسترش کار آفرینی را با رشد صادرات کالا و خدمات ایرانی فراهم آورد.

حسینی بیان کرد: در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و نیز ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش پارلمان بخش خصوصی برای تحقق این سیاستها بسیار حائز اهمیت است ؛ نقشی که با اتخاذ تمهیدات لازم باید پررنگتر از گذشته شود تا با عزم فراگیر بتوان مراحل توسعه کشور را در شرایط سخت کنونی پشت سر گذاشت و وارد یک اقتصاد سالم با نشانه های شفافیت، رقابت پذیری و عدالت محور شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی با پشتوانه منابع کارشناسی توانمند و متعهد خود باید طرحی نو دراندازد و به این مساله مهم و اساسی با تدبیر و دوراندیشی بپردازد.

حسینی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل فراگیر بخش خصوصی و نهاد غیر دولتی که متولی توسعه فعالیت های مولد اقتصادی و ایجاد فضای امن و مساعد برای کسب و کار کارآفرینان است باید بدنبال شناسایی و احصای چالش های فضای تولیدی باشد.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی باید برای رفع موانع از طریق اصلاح فرآیندهای حاکمیتی و قوانین و مقررات و رویه ها، و نهایتاً هماهنگ کننده فرآیند تولید تا تجارت و روابط تولیدی بین همه بخش های اقتصادی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دوره جدید خود با توسعه توانمندی ها و تحکیم جایگاه خود به عنوان یک نهاد غیر دولتی، دانایی محور و فراگیر بتواند نسبت به افزایش تاثیر گذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی کشور کمک نماید و با بکار گیری استراتژی های مناسب سهم خود را در توسعه و بالندگی اقتصاد کشور ادا نماید.

وی گفت: بدون شک این مهم به وقوع نمی پیوند مگر آن که دولت، بخش خصوصی و تشکل های صنفی و صنعتی با تدوین برنامه هایی مشخص و کارآمد در کنار همدیگر قرار گرفته و در برنامه ریزی و پیاده سازی اهداف توسعه اقتصادی بر پایه تولید بدون برتری جویی بر یکدیگر مشارکت داشته باشند.

اتمام خبر


CAPTCHA