به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفهای و توسعه رشتههای فنی و حرفهای دنبال میشود. به گزارش بازارکار از وزارت راه و شهرسازی، «علیاکبر حدادی هرندی» در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفهای رشته حملونقل، با اشاره با مشارکت ارزنده سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ایجاد و توسعه مدارس فنی حرفهای حملونقل در کشور افزود: آموزش و پرورش در هشت استان و ۱۱ هنرستان فنی و حرفهای در حال تربیت ۴۹۰ دانش آموز ماهر و کارآمد در رشته حملونقل است. وی با اشاره به لزوم توسعه این هنرستانها در کریدورهای حملونقل و مراکز لجستیکی کشور، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر ارزیابی و غنیسازی محتوای کتب درسی این رشته، در تربیت معلمان با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مشارکت خواهد کرد تا این رشته در تهران و سایر استانهای کشور نیز توسعه یابد. هرندی درباره محدودیتهای برگزاری دورههای کارگاهی برای دانش آموزان، بیانداشت: با استفاده از فناوریهای شبیهسازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، میتوان علاوه بر افزایش ایمنی دانش آموزان در محیط عملیاتی، توانایی آنان در مواجه با محیط واقعی را ارتقا داد. معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره تسهیل اشتغال فارغالتحصیلان مدارس فنی و حرفهای گفت: بهمنظور توسعه کارآفرینی و بهرهوری اقتصادی می توان از ظرفیت طرح «سرباز ماهر» ستادکل نیروهای مسلح استفاده کرد و فارغالتحصیلان ماهر مدارس فنی حرفه ای حملونقل را به عنوان امریه در پروژههای راهسازی و راهداری و همچنین شرکتهای دانشبنیان حملونقل بهکار گرفت. در این نشست همچنینی رییس گروه حملونقل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تشریح فرایند تدوین کتب درسی رشته حملونقل گفت: با شناسایی بیش از ۵۰۰ هزار شاغل در بخش حملونقل کشور، ۳۰ شغل در ۲ رسته متصدیان و سرپرستان حملونقل احصا و براساس منحنی آموزشی، منحنیهای یادگیری و میزان تکرار و سختی مطالب، محتوای مناسب با کمک خبرگان بخش علمی، کارفرمایی و بازارکار تهیه شده است که در حال بازنگری آنها متناسب با نیازهای بازارکار، فناوریهای نوین و پیچیدگیهای کار هستیم. «رقیه متحیرپسند» با اشاره به چالشهای توسعه مدارس فنی و حرفهای حملونقل، افزود: تغییر مدیران و عدم پایبندی به تفاهمنامههای مبادله شده به همراه عدم برخورداری مدارس از تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاههای آموزشی و عدم همکاری لازم در این زمینه و هم چنین کمبود هنرجویان باعث شده است در سال تحصیلی جاری استانهای خراسان شمالی، مرکزی و مازندران دانش آموز برای رشته حملونقل جذب نکنند.
اتمام خبر