به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ادامه طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به این نکته اشاره کرد که در این طرح، کارآفرینان و صاحبان صنعت، حل مسائل و نیازهای خود را به دانشجویان واگذار میکنند. به گزارش خبرنگار کارآفریننیوز، سال گذشته مقدمات طراحی و نگارش آییننامه طرح ملی ترویج کارآفرینی به عنوان یکی از برنامههای اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع شد و هفته پایانی اردیبهشتماه از این طرح رونمایی به عمل آمد. قرار بود در طرح ملی ترویج کارآفرینی بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دانشجو مشارکت کنند و البته آغاز آن با یک سری تستهای روانشناسی، خودشناسی و سنجش توانمندیهای فردی همراه شود. دانشجویانی که ثبتنام و مراحل اولیه را گذرانده بودند در قالب ادامه مسیر حرفهای برای دوره کارآفرینی، یک سری دورههای ویژه آموزش میبینند. این دورهها شامل تیمسازی، هدایتهای شغلی مختلف، امور مالی، کسبوکار و توسعههای مختلفی است که در زمینههای بازار یا استفاده از خدمات تخصصی ممکن است مورد نیازشان باشد. به گفته سجاد محمدعلینژاد، دانشجویان بعد از گذراندن دوره تخصصی تحت راهبری مربیان، یکی از مسائل قرار گرفته در چارچوب ملی یا منطقهای را به صورت پایلوت حل میکنند. منتخبان طرح ملی کارآفرینی در یک طرح ملی میتوانند چالشهای کلان را در سطح ملی به حل مسأله برسانند. جامعه هدف طرح ملی کارآفرینی، پنج درصد جمعیت دانشجویی است. هدف وزارت علوم از توسعه این طرح، هدایت شغلی تخصصی نیست. کسانی که در این طرح به عنوان یک فرد آموزش دیده قلمداد میشوند، افرادی هستند که از توانمندی تخصصی افراد مختلف یا دانشجویان استفاده میکنند. دانشآموختگان در بدو فراغت از تحصیل با ضعف بزرگی در ارتباط با ایجاد کسبوکار مواجه هستند که آنها را منفعل میکند. این دانشآموختگان منتظر میمانند کسی آنها را به کار بگیرد در حالیکه فضای دانشجویی و کار دانشگاهی با مهارتهایی که به لحاظ دانشی در دانشآموخته ایجاد میکند، مستعد این است که دانشآموختگان نسبت به ایجاد کسبوکار اقدام کنند، کسبوکارهای موفقی شکل دهند و دست تعدادی دیگر از هم رشتهایهای خود را هم بگیرند. این دسته از دانشآموختگان نباید معطل دولت و مجموعههای دیگر برای کسبوکار باشند. ضعفی که دانشآموختگان را منتظر جذب در یک شغل نگه میدارد، ناآشنا بودن آنها به مباحث کارآفرینی و توسعه کسبوکار است. هدف اصلی طرح ملی ترویج کارآفرینی، مشارکت دانشجویان در شرف دانشآموختگی است. به همین منظور، دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسیارشد و دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دروس دانشگاهی، جامعه هدف طرح ملی ترویج کارآفرینی در نظر گرفته شدهاند. در طرح ملی ترویج کارآفرینی، ۱۰ تا ۱۲ عنوان آموزشی با حضور تعدادی از کارآفرینان برتر کشور، همکاری ۱۰۰ مربی و استادان حوزه کارآفرینی به دانشجویان آموزش و بعضی رویدادهای حساسیتزا برای انگیزه دادن به مخاطبان برگزار میشود. تیمهای دانشجویی بر اساس ویژگیهای شخصیتی شکل میگیرند و برگزیدگان در مراسم اختتامیه تقدیر میشوند. نفرات برگزیده یا دانشجویان برتر و دانشجویانی که دانشگاه علاقهمند به تشویق آنها باشد یا استعداد کارآفرینی دارند، در طرح ملی ترویج کارآفرینی مشارکت داده میشوند. زمان آغاز ثبتنام فاز دوم طرح ملی کارآفرینی هماکنون بیش از هشت ماه از اجرای این طرح در دانشگاهها و مراکز آموزش دولتی گذشته است. در این زمینه سجاد محمدعلینژاد در گفتوگو با خبرنگار کارآفریننیوز در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ملی کارآفرینی در دانشگاهها، اظهار داشت: در فاز یک ثبتنام طرح ملی ترویج کارآفرینی با توجه به اینکه در هر کدام از استانها باید زیرساختهای آموزشی و مهارتی ایجاد میکردیم، ۶ هزار دانشجو را تحت پوشش قرار دادیم. محمدعلینژاد با یادآوریِ هدف از اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی، بیان کرد: پیش از این، درس کارآفرینی و دورههای آموزشی و مهارتی کارآفرینی در دانشگاههای مختلف برگزار میشد اما میخواستیم با استاندارد بالاتر و تمرکز بیشتر، این طرح ملی را انجام دهیم. از این رو، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر را که تجربهای در این حوزه داشت به عنوان دانشگاه معین و اصلی انتخاب کردیم. وی با اشاره به استقبال دانشجویان از طرح ملی ترویج کارآفرینی، گفت: ثبتنام اولیه ابتدای سال جاری انجام شد و با اینکه ظرفیت را حدود ۶ هزار نفر اعلام کرده بودیم، تعداد بیشتری از دانشجویان متقاضی شرکت در این طرح بودند. همچنین در نشست دانشجویان با مربیان و منتورها، دانشجویان باید به ایدههایی برای ایجاد شغلهای واقعی در منطقه خودشان برسند. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: دوره اول طرح را به صورت پایلوت و با دانشجویان دانشگاههای وزارت علوم آغاز کردیم. فاز دوم ثبتنام هم از بهمن ماه آغاز میشود تا دانشجویان بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند. هم اکنون در حال شکلدهی تیمهای دانشجویی در استانها برای مرحله بعد از استعدادیابی و آموزش اولیه هستیم. محمدعلینژاد افزود: آموزشهای مهارتی به صورت حضوری در استانها برگزار میشود و در فازبندی به صورت ترم به ترم تعداد این آموزشها را افزایش میدهیم؛ همچنین بر اساس میزان استقبالی که از دانشجویان ببینیم، ظرفیت پذیرش را بالا میبریم. گسترش طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاههای غیردولتی این مسئول وزارت علوم در این زمینه که آموزشها بیشتر تئوری است یا دانشجویان در محیط کار هم حضور مییابند، گفت: در مرحله اول، در واقع شخصیتشناسی و استعدادسنجی انجام میشود تا جهتگیری اولیه به فرد اعلام شود. آموزشهای مرحله اول به صورت آنلاین است ولی مرحله دوم آموزشها ابتدا از دانشگاههای معین و پارکهای علم و فناوری آغاز میشود. سپس رویدادهایی بین کارآفرینان، صاحبان صنعت و دانشجویان برگزار میکنیم تا صنایع نیازهای خود را برای حل مسئله به دانشجویان اعلام کنند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در یک جشنواره، از دانشجویانی که بتوانند مسائل صنعت را برطرف کنند، تقدیر به عمل میآید.
اتمام خبر