به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، روحالله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مقدار اشتغال زیر ۵۰ درصد و متوسط تقاضای زیر ۶۰ درصد از جمله فیلترهای موجود برای رصد رشتهها محسوب میشود گفت: برخی از رشتهها برای کشور راهبردی هستند و ما در محدود کردن رشته به این شاخص نیز توجه کردهایم. رازینی در گفتوگو با میزان درباره محدود کردن ظرفیت برخی از رشتهها بر اساس اشتغال و نیاز محوری گفت: در این رابطه با توجه به آمارهای موجود رشتهها را بر اساس ۲ شاخص رصد میکنیم؛ یکی اینکه مقدار اشتغال رشتهها زیر ۵۰ درصد نباشد و دیگر اینکه متوسط تقاضای رشتهها در ۳ سال گذشته زیر ۶۰ درصد نباشد. این موارد به عنوان فیلترهای اولیه استفاده شده و گام خوبی برای شروع بوده است، در سال گذشته ظرفیت برخی از رشتهها بر اساس میزان تقاضا محدود شد و یا اینکه افزایش پیدا کرد. معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اینکه در این مورد هم باید دادههای اشتغال بروزرسانی شود و هم اینکه میتوان شاخصهای دیگری را نیز در نظر گرفت، ادامه داد: برخی از رشتهها به نوعی برای کشور راهبردی هستند و ممکن است به ظاهر اشتغال فعال و تفاضای جدی نداشته باشند، اما رشتههای راهبردی محسوب میشوند و ما در محدود کردن رشته به این شاخص نیز توجه کردهایم. تخصیص ظرفیت رشتهها بر اساس تقاضامحوری، اشتغالافزایی و ماموریتگرایی علیرضا نورپور، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز درباره این موضوع به میزان گفت: در سالهای گذشته گسترش بی رویه در آموزش عالی داشتیم و در حال حاضر در برخی از رشتهها با توجه به کاهش تعداد داوطلب با کمبود دانشجو مواجه هستیم و به همین دلیل گسترش به صورت هدفمند انجام میشود. وی با بیان اینکه اینکه تخصیص ظرفیتها بر اساس تقاضامحوری، اشتغالافزایی و ماموریتگرایی با جدیت دنبال میشود، افزود: برای مثال دانشگاه فنی و حرفهای برای ۷۰ هزار نفر در ۵ استان اشتغال ایجاد کرده است و در دانشگاه فرهنگیان نیز پذیرش دانشجو بر اساس نیازمحوری صورت میگیرد. مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بین این زیر نظامها ارتباط خوب و هدفمندی ایجاد شده است، بیان کرد: ما امسال برای اولین بار دانشگاه علوم قضایی را مکلف کردیم که ۶۰۰ دانشجو از حدود هزار دانشجویی که در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش میکنند به صورت مشترک از دانشگاهها باشد که اتفاق بسیار خوبی بود. همچنین به سمتی حرکت میکنیم که پذیرش در این دانشگاه نیاز محور باشد. نورپرور ضمن بیان اینکه از سال گذشته به صورت خاص در مقطع دکتری استاد محوری را آغاز کردیم که خدا را شکر امسال شتاب گرفته است، توضیح داد: این اقدام با این هدف انجام شده که موضوع پایاننامه و تکلیف دانشجوی دوره دکتری و استاد از ابتدای این دوره تحصیلی مشخص باشد و این افراد دوره بسیار مفید و سودمندی داشته باشند.
اتمام خبر