به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، کارآفرینی اشتغال زایی از راه ایده های نو است و امروز با توسعه شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین به موضوع کارآفرینان به عنوان مولدان و نیروی محرکه در توسعه اقتصادی کشور نگاه ویژه ای می شود.
کارآفرینی در جهان فناوری مهمترین مقدمه ورود به توسعه یافتگی، جبران عقب ماندگی های اقتصادی و گذر از رکود بازار کسب و کار است، ضمن اینکه به پُر شدن خلاها و شکاف های بازار کار در توسعه و رشد کشور کمک می کند. برای گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به ظرفیت ها و قابلیت های کارآفرینان در به کارگیری روش های جدید در بازار و خلق نوآوری ها اهتمام ورزید تا این قشر به منظور توسعه اقتصادی و افزایش درآمد سرانه و گسترش فرصت های شغلی کمک حال بخش دولتی باشند.
افزایش توان تولید و خلق ارزش افزوده باعث ایجاد ثروت در جامعه و در پی آن افزایش اشتغال زایی و بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم می شود. کارآفرینی با ایجاد رقابت در صنایع داخلی، ایجاد شغل و نوآوری نه فقط نقش مهمی در پویایی اقتصادی دارد بلکه با ایجاد ثروت حاصل از تولید داخلی باعث ترغیب و تشویق به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف می شود.
موسسه توسعه جهانی کارآفرینی، سازمان تحقیقاتی پیشرو در زمینه روابط بین کارآفرینی و توسعه رونق اقتصادی است. بر اساس تعاریف جهانی «کارآفرینان با خلق شغل، توسعه راه حل های جدید برای مشکلات، خلق فناوری هایی که کارآمدی را افزایش می دهد و تبادل ایده ها در سطح جهانی، به اقتصاد و زندگی مردم کمک می کنند. بسیاری از شرایطی که به نفع کارآفرینان تمام می شود به نفع اقتصاد هم خواهد بود و به این ترتیب در مجموع پشتیبانی از کارآفرینی منفعت فراوانی را نصیب کشورها خواهد کرد».
شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) یک نماگر تالیفی است که سلامت اکوسیستم کارآفرینی در یک کشور را از طریق اندازه گیری کیفیت کارآفرینی و میزان و عمق پشتیبان های اکوسیستم کارآفرینانه ارزیابی می کند. بر اساس اعلام شاخص جهانی، رتبه ایران در حوزه کارآفرینی ۷۲ در بین ۱۳۷ کشور است که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش ۱۳ رتبه ای در سطح جهان را نشان می دهد.
موضوع کارآفرینی در فراهم کردن زمینه های اشتغال به قدری مهم تلقی می شود که در قالب اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفت، به گونه ای که در سال ۹۸ رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از کارآفرینان عرصه های مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی، کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش آفرینی خواندند و تاکید کردند که «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد».
در کشورمان، با وجود تاکید سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و  اشتغال مبنی بر تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد کارآفرینی و ترویج فرهنگ تولید و کارآفرینی، ضعف های محیط کسب و کار و زیرساخت های ناکافی همچنان مغفول مانده است.  
بسیاری از کارآفرینان با موانعی همچون ناسالم بودن محیط اقتصادی و به تبع آن محیط کسب و کار، وجود قوانین و مقررات نامناسب و غیرحمایتی، فقدان زیرساخت های تجاری، نامناسب بودن فضای بازار، نرخ بهره بالای بانکی، ریسک بالای سرمایه گذاری و سایر موارد روبه رو هستند. این مشکلات باعث شده است که بیشتر کارآفرینان بالقوه برای راه اندازی کسب وکار خود اقدام نکنند یا در میانه راه متوقف شوند. از این رو برای ایجاد و توسعه کارآفرینی نیاز به فراهم کردن زیرساخت های لازم از جمله رفع موانع مالی، تسهیل قوانین و مقررات، ورود آزادی به انتخاب، تبیین فرهنگ ثروت، تببین فرهنگ کارآفرینی و سایر موارد است.
دولت نیز در راستای ترویج و بهبود فرهنگ و وضعیت کارآفرینی برنامه های متنوعی ارائه کرده است که در این راستا دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اقداماتی از جمله سیاست های توسعه کارآفرینی کشور،ایجاد باشگاه های کارآفرینان نوجوان و آموزش های کارآفرینی، کافه کارآفرینی، طرح سرباز کارآفرین، راه اندازی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، برگزاری جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر، تشکیل کانون های کارآفرینی استانها و برگزاری هفته جهانی کارآفرینی را پیگیری می کند.
امسال از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه به عنوان «هفته جهانی کارآفرینی» نام گذاری شده است که برای گرامی داشت این هفته و تقویت زیست بوم کارآفرینی کشورها از طریق بالا بردن گرایش های کارآفرینانه در بین آحاد جامعه به ویژه در بین جوانان، وبینارهای مختلفی با حضور مدیران و صاحب نظران این عرصه با عنوان های «کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار»، «کارآفرینی، مانع زدایی و مبارزه با فساد»، «کارآفرینی و فناوری های نوین»، «کارآفرینی و زنان»، «کارآفرینی اجتماعی»، « نهادها، بنیادها و شبکه سازی کارآفرینی» و «کارآفرینی، آموزش و مشاوره» در حال برگزاری است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته کارآفرینی در پیامی اعلام کرد: «دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، ایجاد اشتغال انبوه و شایسته را در کانون توجه خود قرار داده و یقیناً پرچم دار حرکت کاروان شغل سازان، کارآفرینان هستند. با در نظر گرفتن رویکرد اشتغال مبتنی بر کارآفرینی، ضروری است ضمن تقویت زیست بوم کارآفرینی و برقراری تعامل بین بازیگران این زیست بوم، زمینه های توسعه ظرفیت های کارآفرینی را در کشور فراهم کرد».
«حجت الله عبدالملکی» همچنین بر اصلاح قوانین در حوزه کارآفرینی و تسهیل در صدور فرایندها و مجوزها و بسترسازی فعالیت کارآفرینان و سرمایه گذاران در حوزه کسب و کارها و ایجاد اشتغالزایی تاکید کرده است.
بر اساس آخرین آمارها، اکنون در کشورمان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین وجود دارند و برای ریل گذاری در ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کارها به ۲ میلیون کارآفرین دیگر احتیاج داریم.
کارآفرینی موجب توسعه اقتصادی کشورها می شود
برای درک مفهوم کارآفرینی و شناخت ظرفیت ها به سراغ چندین کارشناس و پژوهشگر این عرصه رفتیم. رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا  گفت: اکتشاف کارآفرینانه موجب توسعه و رشد اقتصادی کشورها می شود و کشورهایی که به توسعه اقتصادی از نظر کمّی و کیفی اهمیت داده اند، با کشف مزیت های منطقه ای، مزیت محصول و نوآوری به دست افراد خلاق و کارآفرین به توسعه اقتصادی رسیده اند.
«علی ملکی» افزود: برخی کشورها همچنان به روش سنتی و با تاکید بر منابع طبیعی خود به تولید محصولات و خدمات مرتبط با آن منابع پرداخته و به دلیل عدم کارآیی این روش حال اقتصادشان خوب نیست.
وی اضافه کرد: برای یافتن مزیت های اقتصادی و تولید محصول باید به چهار سوال «چرا؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ و چگونه؟»  پاسخ داد و این کار فقط به دست کارآفرینان و نوآوران امکان پذیر است.
این کارشناس، با اشاره به روند توسعه اقتصادی کشورها، تاکید کرد: هیچ کشوری نمی تواند در همه حوزه ها پیشرو باشد و لازم است بر اساس محدودیت منابع و با استفاده از مدرن سازی، متنوع سازی، انتقال دانش و نوآوری بنیادین تغییرات ساختاری لازم در اقتصاد را انجام دهد تا به رشد اقتصادی دست یابد.
وی بیان داشت: این امر باید با کمک هم زمان دولت و کارآفرینان انجام شود.
ایران پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی دارد
پژوهشگر مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری دانشگاه سازمان ملل نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران برخلاف سایر کشورها از پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی برخوردار است، در حالی که اغلب کشورها فقط مصرف کننده نوآوری هستند.
«صدر قاضی» ادامه داد: به طور سنتی اغلب جوامع حل مسائل اجتماعی را بر عهده دولت می دانند، اما حل این مسائل خارج از توان دولت هاست زیرا آنان نمی تواند راه حل های خلاقانه ارائه دهند.
پژوهشگر دانشگاه سازمان ملل با تاکید بر گلوگاه های پروژه اجتماعی در نهادها و سازمانها  بیان داشت: گروهی از سرمایه گذاران اثربخش وجود دارند که ثروت دارند اما ترجیح می دهند در مسائل اجتماعی سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: سرمایه گذاران از طریق یک گروه میانجی می توانند با نوآوران اجتماعی ارتباط برقرار می کنند.
 به گفته این پژوهشگر، باید برای دیدن مسایل گروه هدف و حل آنها عینک نوآوری بزنیم و گلوگاه های اصلی در هر منطقه را شناسایی کنیم.
شبکه سازی برای تسهیل کارآفرینان و سرمایه گذاران
در این زمینه، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه سازی و تسهیل حضور سرمایه گذاران و استارتاپ ها ماموریت اصلی این دانشگاه است.
«مجید دهبیدی پور» افزود: ناحیه نوآوری دانشگاه شریف از سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و در حال حاضر ناحیه نوآوری شریف محدوده ای ۲۵۰ هکتاری را شامل می شود که نزدیک به سه هزار نفر در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.
وی بیان داشت: ماموریت این نهاد فرهنگ سازی، توانمندسازی و حمایت از شرکت های نوپا است، همچنین مجتمع فناوری مترو شریف که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی امید تاسیس شد مهم ترین دستاورد مجموعه ما است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تاسیس برج شریف، خاطرنشان کرد: این برج نیز توسط بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ به وجود آمده و ماموریت اصلی آن ایجاد هم جواری بین شرکت ها است.
مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارهای مخاطره آمیز و توسعه کارآفرینی، وجود شبکه ها و توانایی در شبکه سازی است. شبکه های اجتماعی فضای بهتر و گسترده تری دارند، فرصت های مناسب تری را شناسایی کرده و می توانند به منابع بیشتر و بهتری دسترسی پیدا کنند. از این رو برای بهبود کارآفرینی درکشور نیازمند تعامل بین بخش خصوصی و دولتی و اتخاذ سیاست های کلان و خرد هستیم.

اتمام خبر


CAPTCHA