به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، رئیس دانشگاه آزاد گفت: آنجا که مطلوبیت آمایشی و اقبال اجتماعی متوسط و ضعیف باشد، نام رشته «غیرپویا» نام میگیرد و دانشگاه باید با این قبیل از رشتهها خداحافظی کند. به گزارش بازارکار به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ۳۸۸ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص طرح آمایش آموزش عالی در دانشگاهها و با حضور حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. ساماندهی واحدها و رشتهها در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه جلسه محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از برنامههای آتی این دانشگاه، درباره چگونگی ساماندهی واحدها و رشتهها در دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی را ارائه داد. وی با اشاره به مصوبه ۸۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۹۹ توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شده است، اظهار کرد: در این مصوبه مأموریتگرایی در دستور کار نظام آموزش عالی قرار گرفته و وزارتین را از دانشگاه آزاد اسلامی جدا و دانشگاه آزاد را موظف کرده تا سند مأموریت خود را براساس آمایش استخراج کند و به شورای انقلاب فرهنگی جهت تصویب ارائه نماید؛ بنابراین این موضوع جزء اهداف اصلی ماست. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همچنین در پی ابلاغیه ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ رهبر انقلاب به رئیس هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی، موظف شدیم برنامه پنج سالهای آماده کنیم که راهبردی و عملیاتی باشد، این برنامه پس از تدوین برای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارسال شد. طهرانچی گفت: در بیانیه و مأموریت برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه یک شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی تعریف شده که باید در راستای توسعه جغرافیای خود به صورت یکپارچه فعالیت کند و این برنامه به تأیید هیاتامنای دانشگاه آزاد نیز رسیده است. وی افزود: ۱۰ بسته کاری در سند دانشگاه وجود دارد که آمایش بر مبنای بسته ارتقای کیفیت و کارآمدی تحصیلی صورت میگیرد. بر این اساس ساختار مأموریتگرایی واحدها مشخص میشود، برای این ساختار چهار گام درنظر گرفته ایم، گامها از کلیات آغاز و به آمایش، بازطراحی، صورتبندی آموزش و آمایش دانشگاه و بازمهندسی رشتهها ختم میشود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سامانه آمایش در دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شده و این سامانه با تمام اطلاعات جامع کشور مرتبط است، این سامانه یک پیشخوان مدیریتی دارد که در سطح استانها و شهرستانها تکمیل میشود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تحلیل وضعیت دانشجویان اعم از دانشجوی دانشگاه آزاد یا دولتی در این سامانه قابل مشاهده است و تیمهایی در استانها طی یک سال و نیم گذشته روی این سامانه کار کردند و سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت. طهرانچی تشریح کرد: در این سامانه دادههای اقتصادی استان احصاء شده و نکته مهمتر اینکه وضعیت استان براساس محورهای حوزه تولید ناخالص داخلی مبتنی بر آمار رسمی کشور دستهبندی شده است، چراکه وقتی در مرحله بعد سراغ رشتهها میرویم باید شناخت کاملی از تولید ناخالص داخلی استانها و حتی شهرستانها داشته باشیم. وی متذکر شد: درست است که دانشگاه آزاد در ۴۰۰ شهر نمایندگی دارد، اما این ۴۰۰ شهر برای تعیین مأموریت زیاد و از سویی تعداد ۳۱ استان هم کم بود؛ چراکه رفتار استانها یکسان نیست و کار مفصلی با نام ناحیهبندی را انجام داده ایم که بر مبنای سه شاخص اصلی مشابهت ارزشها، نزدیکی فضای جغرافیایی و ویژگیهای مشابه ماموریتی تحلیل و نهایی شده است. در این زمینه به ۱۵ شاخص رسیدیم که باید کشور را بر این اساس ناحیه بندی نمود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برای هر ناحیه وضعیت و مأموریت را در سه حوزه علمی و پژوهشی، علمی و فناوری و علمی و مهارتی تقسیمبندی کردهایم، شناخت حوزهها بهصورت درونی و بیرونی انجام شد و از سویی باید جنبه منطقهای، ملی و بینالمللی آنها را نیز تعیین میکردیم تا مشخص شود که برای هر ناحیه چه رفتاری را در پیش گیریم. طهرانچی تشریح کرد: بنابراین ۸۱ ناحیه در کشور داریم که ۲۷درصد در خوشه علمی-پژوهشی و ۳۰درصد در خوشه علمی-فناوری قرار گرفته و ۴۳درصد در خوشه علمی-مهارتی خواهند بود. وی ادامه داد: بحث سوم رشتههاست، هدف ما از رشتهها بازمهندسی، توزیع متوازن و آموزشمحور منابع در دانشگاه آزاد اسلامی است. دو شاخص را مشخص کردیم، نخست شاخص اقبال اجتماعی و شاخص دوم مطلوبیت آمایشی. طهرانچی عنوان کرد: آنجا که مطلوبیت آمایشی و اقبال اجتماعی متوسط و ضعیف باشد، نام رشته «غیرپویا» نام میگیرد و دانشگاه باید با این قبیل از رشتهها خداحافظی کند، یعنی برای اینکه رشتهای را نگه داریم یا تعطیل کنیم میگوییم کدام رشته یکی از این چهار وجه را دارد و تقریبا ۱۰ درصد رشتههای ما مطلوبیت اقتضایی دارد و ۱۷.۸۶ درصد رشتهها جذابیت اجتماعی دارد و بخش بزرگ آن که ۴۶ درصد است گروههایی هستند که نیازمند بررسیاند، یعنی به این رشتهها نیاز داریم، اما مردم رجوع به این رشتهها ندارند.
اتمام خبر