به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، جلسه شورای سیاست گذاری «همتا بازار»؛ هم‌اندیشی و نمایشگاه هوش‌مصنوعی و رباتیک با هدف شناسایی نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگ و معرفی محصولات و دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نوپا، فناور و خلاق با حضور نمایندگان دستگاه ها و سازمان ها برگزار شد. به گزارش بازارکار ، جلسه شورای سیاست گذاری رویداد «هم تابازار» و «نمایشگاه و هم‌اندیشی هوش‌ مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک – تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان» امروز (۲۰ شهریورماه) در سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های امور خارجه، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، وزارت دادگستری، شرکت ملی نفت ایران، معاونت فرهنگی و نیز آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار شد. دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه رویداد «هم‌تابازار» برای اولین بار در حوزه هوش مصنوعی برگزار می شود گفت: تصمیم داریم در این رویداد موج جدیدی از مفهوم تجاری سازی را در کشور ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه ما در جهاددانشگاهی و به طور خاص در سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان مصمم هستیم که موج جدیدی از مفهوم تجاری سازی را در کشور ایجاد کنیم گفت: بر این اساس یک سلسله رویدادها برای این موضوع پیش بینی شده که هم تابازار در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک و مکاترونیک اولین است و امیدواریم در اولین گام پای خود را در جای محکمی قرار دهیم تا رویدادی فاخر و در شأن جهاددانشگاهی، مجریان این رویداد و دستگاه ها و همچنین موضوع هوش مصنوعی باشد. وی ادامه داد: از دستگاه ها می‌خواهیم که ما را از نقطه نظرات خود در این رابطه آگاه کنند، چراکه با توجه به اینکه امروز هوش مصنوعی مورد توجه بسیاری از حوزه های علمی و فناوری قرار دارد این نظرات و راهنمایی ها می تواند برای ما راهگشا باشد و قطعا پذیرای این نظرات هستیم. سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با بیان اینکه بنمایه اصلی رویداد «هم‌تابازار» تجاری سازی است، تصریح کرد: ما نشست های علمی و کارگاهی طراحی کرده ایم، اما موضوع اصلی این رویداد تجاری سازی و تمرکز بر حوزه نمایشگاهی، حضور شرکت های دانش بنیان و فناور و برگزاری جلسات است تا ان شاءالله در پایان این رویداد و نشست ها بتوانیم بگوییم که این تعداد و میزان قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده است. حضور همه ذی‌نفعان حوزه هوش مصنوعی در رویداد «همتاشو» مهندس سید مهرداد حسینی زید آبادی با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌ها در رویداد همتاشو از حضور متقاضیان محصول، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران حوزه هوش مصنوعی در این رویداد گفت. وی با اشاره به موضوعات قابل بررسی در پروسه تجاری‌سازی محصولات اظهار کرد: در پروسه تجاری‌سازی باید ابتدا نیازهای فناورانه کشور توسط بخش اقتصادی شناسایی شود. در کنار آن نیز باید به موضوع سرمایه‌گذاری توجه شود. در این رویداد نیز ما همین رویکرد را در پیش گرفتیم و در واقع سه طرف ذی‌نفع را بررسی کرده‌ایم. دسته اول متقاضیان محصولات ، دسته دوم عرضه‌کنندگان محصولات دانش‌بنیان در حوزه هوش مصنوعی و دسته سوم نیز سرمایه‌گذاران حوزه هوش مصنوعی هستند. ما در دو سه ماه گذشته و طی جلساتی که برگزار کرده‌ایم، متوجه شدیم که نیازهای این حوزه واقعا قابل برطرف شدن هستند. وی ادامه داد: برای مثال یکی از چالش‌هایی که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد این است که سرمایه کافی برای استفاده در این حوزه وجود دارد ولی آن‌ها مدیران قابل اعتمادی برای سپردن این سرمایه به آن‌ها نمی‌شناسند. اگر این موضوع به صورت مشترک اجرا شود قابل حل خواهد بود. مدیر عامل گروه سیناپتک تصریح کرد: سطح دوم مخاطبان ما مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی، دانشگاهیان، رسانه‌ها، مدارس و … هستند. در همین راستا نیز ما جلسات بسیار خوبی با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش نیز برگزار کردیم و امیدواریم که بتوانیم این ارتباطات را بهبود ببخشیم. وی با اشاره به نقش قابل توجه رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های جهاد دانشگاهی مثل بازارکار برای مخابره کردن نیازها و خواسته‌های این حوزه اظهار کرد: برای شکل‌گیری این موضوع با همکاری میان برخی پلتفرم‌های شناخته‌شده و جهاد دانشگاهی سعی شده تا شبکه خوبی در این زمینه شکل بگیرد و پیام آن به نهادها و سازمان‌های مختلف مخابره شود. همچنین رسانه‌های جهاد دانشگاهی مانند ایسنا و بازار کار نیز می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند. او با تشریح رویداد همتاشو خاطرنشان کرد: همتاشو در واقع رویدادی است که در برج میلاد برگزار می‌شود و مساحتی چند هزار متری را پوشش می‌دهد. همچنین سالن‌های نمایشگاهی نیز با تقسیم‌بندی صورت گرفته در ۱۸ بخش مختلف به‌کار گرفته خواهند شد. بخش‌هایی که برای نمایشگاه درنظر گرفته‌شده همه بر اساس نیازسنجی در سطوح مختلف انجام شده‌اند. همتاشو نمایشگاهی است که قرار است هم برای متقاضیان محصولات باشد و هم شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را عرضه کنند. همچنین سرمایه‌گذاران این حوزه نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. حسینی اضافه کرد: برنامه بعدی ما نیز در جهت هم‌اندیشی و تعامل میان بخش های مختلف با حضور مدیران کشور برگزار می‌شود. این موضوع با هدف نزدیک شدن محصولات فناورانه به نیازهای این حوزه درنظر گرفته شده‌است. سطح هم‌اندیشی در این برنامه به شکلی خواهد بود که به کار مدیران میانی نیز بیاید. وی مهمترین اهداف و چشم انداز این رویداد را کاربردی سازی و تجاری سازی محصولات دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی اعلام کرد و با توجه به حضور نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف کشور در این جلسه گفت: آماده دریافت نظرات و پیشنهادات مراکز مختلف هستیم و در صورتی که سازمانی نیازهای خود را شناسایی کرده باشد، درخواستمان این است که این نیازها را مطرح کنند تا بتوانیم در جهت رفع آن تلاش کنیم. شهرداری ۱۱ هزار میلیارد تومان به شهر هوشمند اختصاص داده شده است وی با اشاره به سرمایه‌گذاری شهرداری روی موضوع شهر هوشمند و ارتباط آن با حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: امسال از سوی شهرداری ۱۱ هزار میلیارد تومان به شهر هوشمند اختصاص داده شده است و این می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه باشد. همچنین تا کنون ۴۰ عنوان کارگاه و سمینار طراحی شده که نیازهای گوناگونی در این حوزه را شامل می‌شوند. این کارگاه‌ها و سمینار ها فرصت خوبی برای انتقال دوطرفه و متقابل نیازها و خواسته‌های ذی‌نفعان است. حسینی خاطرنشان کرد: هر وزارتخانه می‌تواند بر اساس پاویون‌های مشخص شده سمینار مربوط به خود را داشته باشند و آن را برگزار کند. اگر تقاضاها بر اساس نیاز سازمان‌ها باشد بسیار موثرتر خواهد بود. وی با اشاره به برگزاری یک مسابقه در این رویداد نیز گفت: همچنین یک مسابقه طراحی شده که ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان آن نیز خارجی هستند. در این مسابقه ۲ هزار شرکت باید با توجه به مهارت‌های حل مسئله، دیباگ کردن و کدنویسی خود مسئله ارائه شده توسط ما را حل کنند و تیم‌ها بر اساس سرعت و دقت خود رتبه‌بندی خواهند شد. تاکید معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاهی بر گفتمان سازی و مساله محور بودن در حوزه هوش مصنوعی دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این نشست ضمن ارائه پیشنهادات و نظراتی در خصوص برگزاری بهتر رویداد «هم‌تابازار» عنوان کرد: جهاددانشگاهی نهاد شناخته شده علمی- فناوری و نهادی میانی است و باید به عنوان عمود خیمه علم، میان دولت و نهادهای علمی ایفای نقش کند. وی در خصوص ماهیت نام جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی از دو کلمه جهاد و دانشگاه ترکیب شده است و در این دو حوزه باید کاری انجام دهیم که دیگران نمی توانند انجام دهند و همچنین باید نگاه دانشگاهی داشته باشیم. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی رویداد «هم‌تابازار» را حرکتی نمادین خواند و تصریح کرد: موضوع هوش مصنوعی، مسأله جدیدی نیست، اما موضوع مهم جهش آن است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه در حوزه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تغییرات بسیاری ایجاد کرده که باید در این رویداد به این چهار حوزه پرداخته شود. دکتر کلانتر مهرجردی با تأکید بر اینکه باید حوزه فناوری را در کشور تقویت کنیم، خطاب به برگزارکنندگان رویداد «هم‌تابازار» گفت: مساله محور بودن رویداد همتابازار بسیار اهمیت دارد، چیزی که این روز ها در بین اساتید و دانشجویان و … کمرنگ شده است. وی با تصریح اینکه جهاد دانشگاهی به انجام و اجرای کارهای بر زمین مانده اقدام می کند گفت: برای برگزاری این رویداد باید هدف اصلی نوآوری و این موضوع معطوف به مساله و مشکلات جامعه و مردم باشد و به ارائه واقعیت هوش مصنوعی بپردازید. معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به ارائه ایده ها و طرح های موفق جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد واسط در بخش های مختلف مثل اتاق فکر سلامت و … اشاره و تاکید کرد: گفتمان سازی و تعیین شعار برای رویداد همتابازار بسیار اهمیت دارد. وی همچنین آمادگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برای همکاری و کمک به این رویداد را اعلام کرد و گفت: این معاونت در حوزه انتشارات و توسعه فرهنگ مطالعه، ایسنا و ایکنا، سازمان دانشجویان و … نیز آماده ارائه ایده و طرح است. «هم‌تابازار» همه بازیگران حوزه هوش مصنوعی دور هم جمع می کند همچنین در ادامه این جلسه، مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی نیز گفت: رویداد بزرگ و ارزشمند «هم‌تابازار» مقدمه‌ای است تا تمامی بازیگران و ذی نفعان در حوزه هوش مصنوعی دور هم جمع شده و در راستای رسیدن به اهداف در این رابطه به هم افزایی برسند. وی با بیان اینکه بر هوش مصنوعی به عنوان ابرروند در مجمع جهانی اقتصاد تأکید شده است، بیان کرد: بنابراین در شبکه آموزش جهاددانشگاهی به نوعی مشتری این رویداد خواهیم بود، چراکه هوش مصنوعی از نیازهای آینده است. هوش مصنوعی نیاز آینده است مهندس سیروس دشتی با اشاره به جایگاه ویژه هوش مصنوعی در مشاغل آینده و آینده مشاغل از آمادگی جهاد دانشگاهی برای مشارکت در این حوزه خبر داد. وی با اشاره به لزوم برگزاری جلسات میان نقش‌آفرینان حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: به نظر من این رویداد مقدمه ای است تا همه بازیگران، فعالان و نقش‌آفرینان حوزه هوش مصنوعی گرد هم بیایند و مسائل و مشکلات و نیازهای متقابل خود را شناسایی کنند. از سال‌های آینده نیز مسائل تصصی تر و کاربردی تر مورد بحث قرار خواهد گرفت. هوش مصنوعی به عنوان یک ابرروند در جهان فعلی شناخته می شود و تاثیر زیادی روی موضوع اینده مشاغل و مشاغل آینده دارد. به این موضوع در مجمع جهانی اقتصاد نیز اشاره شده‌است. وی با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای فعالیت در این زمینه ادامه داد: ما نیز در شبکه آموزش‌های جهاد دانشگاهی که به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های آموزش در کشور شناخته می‌شود به دنبال این هستیم که به این موضوع بپردازیم. هوش مصنوعی نیاز آینده است. افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید مهارت‌های خود را نیز به‌روز کنند. در جهاد دانشگاهی این نظام وجود دارد تا از نیازسنجی، تدوین و استانداردسازی دوره‌های مهارتی تا تدوین و اجرای این دوره‌ها در زمینه هوش مصنوعی همه و همه با همکاری جهاد انجام شود و این سازمان نقش خود را به عنوان بازوی کمکی ایفا کند. این موضوع از یک سال پیش در جهاد دانشگاهی پیگیری شده است. دشتی همچنین بر اهمیت غیرقابل انکار بخش اطلاع‌رسانی در جهاد دانشگاهی اشاره و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی با داشتن سه رسانه فعال از جمله رسانه بازار کار در این زمینه نیز در کل کشور فعالیت قابل توجهی دارد و شبکه گسترده‌ای ایجاد کرده است. به همین دلیل جهاد می‌تواند از بعد اطلاع‌رسانی نیز به عنوان یک بازوی کمکی فعالیت کند. از امروز نیز این روند جدی‌تر دنبال خواهد شد. وی با اشاره به اختصاص شماره جدید نشریه بازارکار نوین به موضوع هوش مصنوعی گفت: ماه‌نامه بازارکار نوین نیز با موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارها منتشر می‌شود و می‌توان از این ظرفیت نیز برای بحث و بررسی موضوع هوش مصنوعی استفاده کرد. برنامه ما این است که در شماره مهرماه این نشریه به موضوع هوش مصنوعی بپردازیم و از همه دعوت می‌کنیم تا چنانچه تمایل به همکاری در این زمینه و یا صحبت درباره این موضوع را دارند با ما در ارتباط باشند. مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی گفت: این توانمندی در جهاددانشگاهی وجود دارد که در حوزه های استانداردسازی، اجرا و تربیت متخصصان یکی از بازوهای اجرایی این رویداد باشیم. در پایان این جلسه نیز کیانی نماینده وزارت امور خارجه، ملکان از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رحمانی نماینده وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی؛ زینی از وزارت کشور به ارائه پیشنهادات و نظرات خود در خصوص برگزاری هرچه بهتر رویداد «هم‌تابازار» پرداختند و آمادگی وزارتخانه های متبوعشان را در هم افزایی با این رویداد اعلام کردند. در این رویداد فعالان زیست‌بوم فناوری هوش‌مصنوعی به عنوان محور اصلی و فعالان فناوری‌های رباتیک، مکاترونیک، خودکارسازی (اتوماسیون) صنعتی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، اینترنت اشیاء و تجهیزات هوشمند، خودروهای خودران و وسایل حمل‌ونقل خودران، چاپ سه‌بعدی و تولیدات جانبی آن، بلاکچین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و ترکیبی، داده‌های بزرگ و تحلیل‌داده‌ها، رایانه‌های کوآنتومی به عنوان عناصر کلیدی و فعالان فناوری‌های همگرا با هوش مصنوعی در این رویداد گردهم خواهند آمد. همچنین در رویدادهایی جانبی دیگر مسابقات بین‌المللی رباتیک به‌صورت فیجیتالی با عنوان «هکاتون» و برای «معرفی نیازهای فناروانه شرکت‌ها» و «معرفی دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان» و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هوش‌مصنوعی، مکاترونیک و رباتیک رویدادهای پیچ و ریورس پیچ برگزار خواهد شد. گفتنی است، این رویداد در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

اتمام خبر


CAPTCHA