به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی : استراتژی مقابله با فقر متکی به سیاست های مهارت آموزی و توانمندسازی است
دکتر علی ربیعی روز دوشنبه در پنجمین همایش ملی و بین المللی مهارت آموزی در محل مجموعه تلاش افزود: استراتژی مقابله با فقر این دولت متکی به سیاست های مهارت آموزی و توانمندسازانه است.
وی گفت: سازمان فنی و حرفه ای کشور منطبق با این سیاست باید آموزش های فقرزدا را در سرلوحه کار خود قرار دهد و در این مسیر آموزش های مهارتی را به سازمان های حمایتی، زندان ها و پادگان ها سوق دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: استراتژی دولت یازدهم رفتن به روستاها و مناطق محروم و آموزش های سیار است تا استان ها از این طریق قادر به کارآفرینی در عرصه های خرد باشند.
وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با بیان این که کشورهای تازه صنعتی شده و پیشرفته مسیر توسعه خود را با اتکا به نیروی انسانی ماهر طی کرده اند، افزود: توجه جدی به تربیت نیروی ماهر و تکیه به آنان توسعه ای فراگیر، عدالت افزا و توانمندساز را در همه اقشار اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
وی مهارت را در دستیابی به فرصت های برابر و کاهش نابرابری موثر خواند و گفت: مطالعه ها نشان می دهد کشورهایی که مسیر توسعه را پیموده اند به دليل بهره گیری از نیروی انسانی ماهر بوده است و کشورهایی که بدون اتکا به نیروی انسانی ماهر به درآمد سرانه بالا رسیده اند ، توسعه یافته محسوب نمی شوند.
دکتر ربیعی در ادامه گفت: ایجاد سالیانه 800 هزار شغل، رسیدن به نرخ تک رقمی بیکاری را ممکن خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار هستند و نسبت فارغ التحصیلان در استان ها با رسته های مورد نیاز آنها 20 درصد است.
وی با بیان اینکه نوع نگاه به کار و فرهنگ کار عوض شده است و افراد تمایلی به گرفتن برخی شغل ها را ندارند زیرا انتظار آنها از شغل با واقعیت آن تفاوت دارد، عنوان کرد: شغل ها باید ارزشگذاری شوند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در استانداردسازی آنها به تغییر عرضه در نیروی کار کمک کند.
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای نباید منتظر ثبت نام افراد در این سازمان باشد تا آنها را آموزش دهد، بلکه باید به سمت گلوگاه های خروجی نیروی انسانی رفته و افراد را برای مهارت آموزی انتخاب کند.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از عراق، لبنان، تانزانیا، غنا، زنگبار، نیجر و برونئی به عنوان کشورهایی نام برد که ایران برای آنها مربی تربیت کرده و دانش و تجارب مهارتی خود را در اختیار آنها قرار داده است.
دکتر ربیعی گفت: در بحث توسعه، باید به انسان های با مهارت که از مهارت های فنی و شغلی و مهارت برای تعامل با محیط و زندگی بهتر و مهارت برای دستیابی به فرصت های برابر برای دستیابی مواهب توسعه برخوردار هستند،توجه ویژه شود چرا که دستیابی به عدالت و رفع نابرابری و فراهم سازی فرصت های برابر تنها با مهارت آموزی ممکن خواهد شد.
و ی با تاکید بر اینکه بدون اتکا به نیروی انسانی ماهر توسعه کشورها ناقص است،افزود: توسعه ماندگار که تمامی آحاد جامعه از آن بهره مند شوند،بر مبنای نیروی انسانی ماهر شکل می گیرد، همانگونه که در کشورهایی نظیر آلمان و لهستان با اتکا به همین نیروی انسانی ماهر پس از جنگ به جایگاه قابل توجهی در توسعه دست یافتند. و اگر مانیز می خواهیم شاهد توسعه فراگیر،عدالت افزا و توانمندسازی در کشور باشیم باید نسبت به مهارتی شدن نیروی انسانی و یادگیری مادام العمر و متناسب با نیاز بازار کار اقدام کنیم.
دکتر ربیعی با اشاره به اینکه در کنار سیاست رشد و توسعه،سیاست مبارزه با فقر نیز دنبال می شود گفت: سیاست مبارزه با فقر ،سیاست صدقه ای نیست و توانمند سازی در آن جایگاه ویژه ای دارد و به طور کلی هر برنامه ای بدون در نظر گرفتن این سیاست ناموفق خواهد بود.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در توانمند سازی و خروج از فقر تاکید کرد و گفت:در این مسیر با همکاری نهاد های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد و سازمان های مردم نهاد برنامه توانمند سازی و خروج را طراحی کرده ایم تا خروجی مداوم و همسو با این سیاست را داشته باشیم.
وی افزود: فرصت اشتغال با مهارت ممکن است چرا که ما نیازمند این هستیم که قیمت تمام شده تولیدات را پایین آورده و بهره وری را بالا بریم،که در این زمینه نقش مهارت در شرایط احراز شغل افزایش یافته است.
وزیر کار همچنین خواستار یک باز آفرینی و از جاکندگی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای و انعطاف پذیر شدن فعالیت ها و حرکت به سمت گلوگاه های خروج نیروی انسانی برای آموزش افراد شد.
دکتر ربیعی با اشاره به اجرای طرح تکاپو در هر استان به منظور بررسی نیازهای هر منطقه افزود:آموزش در مناطق سیاستی است که به طور جدی دنبال می شود.
او همچنین از اجرای یک میلیون و ۶۰۰هزار دوره آموزشی در کشور خبر داد و گفت:۵۰درصد این آموزش ها از سوی بخش خصوصی اجرا شده است.
گفتنی است پنجمین همایش ملی و بین المللی مهارت آموزی و اشتغال با هدف فرهنگ سازی برای گسترش آموزش های مهارتی در تهران آغاز به کار کرد. این همایش نقش مهمی در مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای، توسعه مدیریت دانش و مشارکت ذینفعان دارد.
اتمام خبر