به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، رضا باقری، کارآفرین و همبنیانگذار استارتاپهای اسمارتآپ و همراه مکانیک با اشاره به اینکه حس مالکیت در فضای کسبوکار زیاد است و این احساس مانع شراکت میشود، در مورد همکاری شرکتهای بزرگ و نوآور گفت: جریان نوآور، یک کسبوکار را که در سطحی از سود گیر کرده و رشد ندارد به یک کسبوکار نوآور و سرمایهساز با موتور خلق پول تبدیل میکند. به گزارش کارآفرین نیوز؛ همایش استراتژی سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ در شرکتهای نوآور و توسعه سرمایهگذاری مشترک کسبوکارهای سنتی با اکوسیستم استارتاپی با حضور دکتر رضا باقری کارآفرین و «همبنیانگذار» (کوفاندر) استارتاپهای اسمارتآپ و همراه مکانیک برگزار شد. رضا باقری در این همایش که با حضور رضا زمانی، مشاور همکاری کسبوکارها با اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینان حوزه استارتاپ برگزار شد، گفت: در دوران دانشجویی به این فکر میکردم که پس از فارغالتحصیلی در جایی استخدام شوم و کار کنم لذا به فرصتهای شغلی در همین حوزه فکر میکردم اما جرقه کارآفرینی زمانی در ذهن من زده شد که در جلسهای حضور یافتم که یکی از فارغالتحصیلان توانسته بود شرکت بزرگی بزند و اولین جرقههای موفقیت از آنجا آغاز شد که در جلسه فارغالتحصیلی ورودیهای بالاتر شرکت کردم و از نزدیک پای صحبت یکی از دانشجویان موفق در عرصه کارآفرینی که صاحب یک شرکت بزرگ شده بود، نشسته و داستان موفقیت او را سرمشق خود قرار دادم و از همان زمان، احساس کردم دریچه دیگری هم وجود دارد که ممکن است باز شود و میتوان از این مسیر کسب و کار خود را ایجاد کرد. وی ادامه داد: در ۲۱ سالگی با ۵ نفر از دوستان همرشتهای، اولین شرکت را تاسیس کردیم اما خیلی زود، شکست خوردیم و در سالهای بعد در شرکتهای مختلفی، فاندر یا کوفاندر بودم که برخی از آنها کارشان را ادامه دادند و برخی نیز خیلی موفق شدند. بعد هم وارد حوزه سرمایهگذاری در استارتاپها شدم و بر روی اسمارتآپ سرمایهگذاری کردم. این کارآفرین که دکترای برق دارد، با اشاره به اینکه، نهایتا میان مهندس بودن و کارآفرین بودن، دومی را انتخاب کردم، چون علاقه بیشتری به آن داشتم، گفت: مهمترین دلیل موفقیت یا شکست کسب و کار، همان کارآفرین است، نه حتی ایده تاسیس آن. با توجه به شرایط کشور و تجاربم در زمینه استارتاپهای زیادی که درگیر آنها بودهام و از نزدیک لمس کردهام، این کارآفرین است که میتواند باعث شود که یک کسب و کار با موفقیت مواجه شود یا با شکست. همبنیانگذار استارتاپ همراهمکانیک ادامه داد: مشکل بزرگ این است که کسب و کارها در سطحی از بلوغ میمانند و به مراحل بلوغ بالاتر وارد نمیشوند و خود را موظف نمیکنند که مهمترین چیزها را یاد بگیرند، در حالیکه بر اساس یک تئوری، زنجیر از ضعیفترین حلقه خود میشکند نه از قویترینها، بر این اساس اگر در زمان نامناسب، قطعات قوی را قویتر کنید، منابع را هدر دادهاید چون باید حلقه ضعیف را پیدا کرده و آن قسمت را تقویت کنید. این مشاور کارآفرینی با اشاره به اینکه تا به حال بر روی ۳۸ استارتاپ سرمایهگذاری داشته و استارتاپی مانند همراه مکانیک ۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد، گفت: تجربیاتی که داشتهام باعث شده این الزام را برایم بوجود بیاورد که تاثیر نوآوری در کسب و کارها را درک کنم و سعی کنم این تجربه را انتقال دهم. باقری به کسب و کارهای سنتی و درآمد عملیاتی و هزینه عملیاتی و همچنین سود عملیاتی آنها اشاره کرد و افزود: در این کسب و کارها سود عملیاتی نه تنها رشد ندارد بلکه کاهشی هم خواهد بود چون ایده جدید ندارند اما اگر بتوانند نیروی تازه با ایده تازه را وارد کسب و کار خود کنند و سرمایهگذاری جدید داشته باشند میتوانند با افزایش منابع، سود عملیاتی خود را بالا ببرد. باقری توضیح داد: البته باید دقت داشته باشیم که سرمایهگذاری به این شکل نیست که هر چه بیشتر صورت گیرد میزان سود عملیاتی نیز به همان نسبت افزایش مییابد بلکه هر کسب و کاری، نقطه اشباع دارد و ویژگی سرمایهگذاری این است که در یک نقطهای به اشباع میرسد و امکانهای بعدی از نوآوری خلق میشوند و کسب وکار اگر بخواهد مدام رشد کند باید جریان نوآوری دائمی را داشته باشد تا حلقه سرمایهسازی تشکیل شود. این فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد: جریان نوآوری، یک کسب و کار را که در سطحی از سود گیر کرده و رشد ندارد به یک کسب و کار نوآور و سرمایهساز با موتور خلق پول تبدیل میکند. به گفته باقری، نوآوری مداوم حلقه گمشده کسب و کارهای سنتی است اما نه هر نوع نوآوری، بلکه آن نوع نوآوری که اصالت دارد و سرمایهسازی میکند و سطح سود پایدار را افزایش میدهد، بطوریکه موتور خلق پول یک جریان پایدار را از ارائه محصول و کالا یا خدمات بهعلاوه جذب کاربر تشکیل میدهد و اگر نوآوری هزینه داشته باشد اما سود عملیاتی را بالا نبرد باید کنار گذاشته شود زیرا اگر سرمایهگذاری انجام شود اما رشد سود عملیاتی نداشته باشد یعنی اینکه موتور خلق پول وجود ندارد. وی بر این موضوع تاکید کرد که میزان و درصد افزایش سود عملیاتی به ازای سرمایهگذاری که انجام میشود باید از سود عملیاتی کسب و کار سنتی بیشتر باشد تا نوآور تلقی شود. باقری در مورد تفاوت شرکتهای بزرگ و شرکتهای نوآور گفت: شرکتهای بزرگ در سرمایهگذاری بهتر هستند یعنی یاد گرفتهاند موتور خلق پول بسازند و ظرفیتهایی برای سرمایه دارند که از آن سود عملیاتی خلق میکنند و دسترسی به منابع مالی و خط اعتباری سرمایه در گردش، آوردههای قابل توجه شرکتهای بزرگ است. در حالیکه شرکتهای نوآور چابک هستند و ظرفیت سرمایهسازی بالاتری دارند و میتوانند سریعتر نوآوری را جذب کنند و با سرمایهسازی موتور خلق پول بسازند، در عین حال، انعطافپذیری دارند و یادگیری مستمر برای آنها امکانپذیر است و انگیزه و تمرکز آنها برای نوآوری و سرمایهسازی، بیشتر است. این مشاور کارآفرینی درباره انواع سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ در شرکتهای نوآور به سه نوع آن اشاره کرد: بالا بردن بازدهی موتور خلق پول به کمک سرمایهسازی شرکتهای نوآور، سرمایهگذاری سرمایهها در موتور خلق پول شرکتهای نوآور، و سوم، سرمایهگذاری مالی و اعتباری در موتور خلق پول شرکتهای نوآور. وی ادامه داد: مدلهای دوم و سوم سرمایهگذاری در کنار یکدیگر قابل جمع هستند و شرکتهای بزرگ به ظرفیت سرمایهسازی شرکتهای نوآور و شرکتهای نوآور به ظرفیت سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ نیاز دارند. باقری در این همایش، توانمندی جلب مشارکت شرکتهای نوآور را یک مزیت رقابتی در شرکتهای بزرگ عنوان کرد و گفت: ارزش شرکتهای نوآور به اندازه امکان خلق سود است نه اندازه سود فعلی آن. به گفته این کارآفرین، سرمایهسازی از جنس فکر، دانش، نوآوری، شبکهسازی و... است ولی سرمایهگذاری از جنس مواد اولیه، منابع انسانی، فضا، پول و... است، و ادامه داد: در شرکتهای نوآور، کفه سرمایهسازی سنگینتر است و در شرکتهای بزرگ کفه سرمایهگذاری. وی بر ضرورت ایجاد تعادل میان سرمایهسازی و سرمایهگذاری تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات در مسیر همکاری شرکتهای نوآور و شرکتهای بزرگ این است که حس مالکیت در فضای کسب و کار زیاد است و این احساس مانع شراکت میشود چون ذهن ما تمامیتخواه است و میل به عدم همکاری داریم در حالیکه اقتصاد توسعه یافته حکم میکند که به منفعت زنجیره ارزش اولویت داده شود. باقری سپس به موارد متعدد شراکت شرکتهای بزرگ با شرکتهای نوآور در ایران اشاره کرد و ادامه داد: سابقا شرکتهای بزرگ تصور میکردند که پول، سود خلق میکند و اصالت را به سرمایهگذاری میدادند اما حالا سرمایهسازی وزن پیدا کرده و این موضوع به عنوان ارزش پذیرفته شده که نوآوری میتواند سود را افزایش دهد. وی تاکید کرد: شرایط ما سخت است و تنها کار کردن، شرایط را سختتر میکند در این شرایط ما باید دنیاهایمان و داشتههایمان را نزدیکتر کنیم و بدانیم که حجم ظرفیت و فرصت در کشور ما نامتناهی است.
اتمام خبر