به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی،  محمدعلی زلفی گل در آیین هفته ملی کارآفرینی دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی جایگاه خاصی دارند، افزود: در وضعیت فعلی کشور نیاز جدی به پنجه های کارآمد است.
وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور به بحث مهارت آموزی توجه ویژه شده است؛ چرا که ۳۰ درصد آموزش ها، باید مهارت محور باشند و این دانشگاه ها با اهدافی که دارند می توانند برای سایر دانشگاه ها اثربخش و الگو باشند.
وزیر علوم، یکی از ویژگی های دانشگاه فنی و حرفه ای حضور و اثربخشی در هرمنطقه کشور دانست و در ادامه، تکثیر و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، جزو برنامه های جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این راستا تلاش خواهیم کرد در برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است، سهم آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای، به طور ویژه دیده شود.
زلفی گل اظهار داشت: ایجاد شغل با سطح سواد، ارتباط جدی دارد؛ چرا که در توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف مهم آنها این است که افراد با سطح عالی را به کار گیرند، اما دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای با داشتن پنجه توانمند، هزینه ایجاد اشتغال را کاهش می دهند.
وی افزود: توجه به توسعه مهارت آموزی، چه از لحاظ محتوا و چه شیوه آموزش یک ضرورت است. در کنار پژوهش آموزش محور باید آموزش مهارت محور هم دیده شود که در حال تهیه شیوه نامه جدید تالیف کتب درسی هستیم و در نظر داریم بخش های فرهنگی، مهارتی، هویتی و معرفی اسطوره های علمی کشور را در تالیف کتب درسی، مدنظر قرار دهیم و توجه ویژه به معرفی و شناساندن افراد صاحب ایده و صاحب مکتب داشته باشیم تا دانشجویان به این باور برسند که آنها هم می توانند روزی به مرجعیت علمی تبدیل شوند.
بر اساس اعلام دانشگاه فنی و حرفه ای، وزیر علوم با اشاره به یکی دغدغه های مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به هویت مداری، خودباوری و افزایش امید دانشجویان، خاطرنشان کرد: برای محقق شدن این مسئله، باید محتواهای آموزشی و سرفصل های درسی بازنگری و اصلاح شوند.
وی افزود: آن چیزی که باعث می شود کشور توسعه یابد و پیشرفت کند، برنامه ریزی درست است، چرا که بدون برنامه، میزان بهره وری کم می شود. بنابراین داشتن برنامه با زمان بندی درست، کمک می کند سرعت رسیدن به اهداف افزایش و هزینه های لازم کاهش یابد.
زلفی گل ابراز امیدواری کرد در دوره مدیریتی خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد آموزشکده های فنی و حرفه ای در شهرهایی که ظرفیت و پتانسیل آن را دارند افزایش یابد و به آموزش های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای توجه ویژه شود.

اتمام خبر


CAPTCHA