به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، روزی «محمدمهدی ذوالفقاری» همراه یکی از دوستانش تصمیم میگیرد قید تحصیل و کار در حوزه پزشکی را بزند و برای پرورش ایده های بکر یک مدرسه استارت آپی را راه اندازی کند و ...خواندن مابقی ماجرا به روایت بانی راه اندازی مجموعه دانشبنیان ذوق خالی از لطف نیست. همشهری آنلاین - بهاره خسروی : ماجرای شکلگیری مجموعه شتابدهنده ذوق از یک صحبت دوستانه شروع شد. ایده «محمدمهدی ذوالفقاری» توانمندسازی و خودکفایی افراد جویای کار بود. چه استعدادهایی به دلیل نادیده گرفته شدن یا عدم اطلاع فرد و نزدیکان، نبود فضایی مناسب برای معرفی و اجرای آن از دست رفتند. به ویژه در عصر ارتباطات که با یک کلیک ساده می توان به هر چیزی دسترسی پیدا کرد و از این فرصت برای راه اندازی یک کسب و کار پردرآمد هم استفاده کرد. ماحصل این ایده مدرسه کوچکی بود که با حمایت شهرداری منطقه ١٠ در محله هفت چنار به راه افتاد. به مرور زمان این مدرسه امروز تبدیل به مجموعه بزرگ دانشبنیان ذوق شد که زیر نظر نهاد ریاستجمهوری فعالیت میکند و سه شعبه آن در شهرهای تبریز، بوشهر و البرز راهاندازی شده است و در دل آن صدها ایده بکر و ناب جان گرفت و افرادی زیادی موفق بهکارآفرینی و درآمدزایی در حوزه کسبوکارهای مجازی شدند. فراهم کردن فرصت اشتغال برای افراد جویای کار و کشف و شکوفایی استعدادهایی که به دلیل مسائل مالی فرصت بروز نیافتهاند و از همه مهمتر آموزش زیر نظر افراد متخصص و مجرب برای بروز خلاقیتها از مسائلی بود که همیشه ذهن«محمدمهدی مهدی ذوالفقاری» به نحوی با آن درگیر بود. او در اینباره میگوید: «رها کردن موقعیت شغلی در آن زمانی که تصمیم گرفتم تا در مسیر جدیدی قدم بگذارم کمی ریسک بود. همهچیز را همراه دوستم آقای قنبری از صفر شروع کردیم حتی در روزهای نخست برای اجاره یک اتاق و دفتر کوچک هیچ سرمایهای در بساط نداشتیم. بیشتر کارهای تحقیقاتی امان با لب تاب و یک دستگاه وایمکس برای اتصال به اینترنت از داخل ماشین شروع کردیم. از طریق فضای مجازی سفارش کار میگرفتیم و دنبال جذب نهادهای دولتی برای معرفی و توسعه کارمان بودیم. تا اینکه تلاش مان نتیجه داد و ابتدا در خیابان رودکی دفتر کوچکی را اجاره کردیم و بهمرور زمان با همکاری شهرداری مکان فعلی مجموعه دانشبنیان ذوق در اختیارمان قرار گرفت و فعالیت هادر حوزه کسبوکارهای خرد و کلان به حرفهای با توان بیشتر دنبال شد.» تعریف استارت آپ در باور عامه با مفهوم جهانی آن متفاوت است. بسیاری بر این باور هستند در یک فروشگاه اینترنتی یا پیج اینستاگرام محصولاتی برای فروش به نمایش گذاشته میشود و این یعنی تمام ماجرا! اما در مجموعه شتابدهنده ذوق که بخشهای متعددی را برای پروش هنر سلیقه و ایدهای دارد،ماجرا به این شکل نیست. «محمدمهدی ذوالفقاری» تعریف میکند : «هدف مجموعه حمایت صفر تا صدی از هر ایده خلاقانه است. این ایده ممکن است برای یک کودک ٧ساله یا فرد ٩٩ساله باشد. حمایتهای ا برای توانمندسازی افراد رایگان است. در این مجموعه استخدامی در کار نیست اما هرکسی وارد آن میشود، حتما به در آمدزایی تخصص میرسد به نحوی دست خالی از مجموعه بیرون نمی رود.از ابتدا دنبال این هدف بودم و امروز نهالی که ٧ یا ٨ سال پیش کاشتیم به درخت تنومند و پر ثمری تبدیل شده است. » همکاری با نهادهای شهرداری، جمعیت هلالاحمر، کمیته امداد امام خمینی، تولید بیش از ٣٠ برند موفق، راهاندازی خانه خلاق، اجرای طرح رایگان سلامت کارآفرینان، آموزش کارآفرینی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و همچنین برنامهریزی بر روی بچههای ثروتساز و آموزش آنها برای کسب کارهای نوین و پرورش قوه خلاقیت از تنها بخشی از فعالیت موفق این مجموعه برای شهروندان شهر تهران است. مهمترین هدف «محمدمهدی ذوالفقاری»، از راهاندازی چنین مجموعهای در واقع توانمند سازی افراد در هر سن و سالی است. ایده که برای بار نشستن آن ریسک کرد و خوشبختانه موفق هم شد. او با تاکید بر این موضوع ادامه داد : «هدفم کمک به دیگران بود. این کمک حتی اگر درقالب یک لبخند ساده از سر مهربانی به کودک یا فرد دلشکستهای باشد. ترجیح دادم بهجای ماهی دادن دست دیگرانبانی آموزش روشهای ماهیگیری باشم و این برای من از هر چیزی ارزشمندتر است. بسیاری از ما کمک به دیگران را رفع نیاز لحظه ای اش می دانیم . برای مثال پولی را به فرد نیازمند بدهیم و اقلام غذایی تهیه کنیم لفظ و نیت کار خوب است. اما چرا کاری نکنیم این افراد هم روزی بانی کار خیر باشند و این روند زنجیره وار ادامه پیدا کند تا بسیاری از آسیب های اجتماعی و جرم کاهش پیدا کند و از طرفی در مسیر توسعه پیشرفت کشورم هم گامی موثر برداریم.» یکی از برندهایی که از طریق مجموعه شتابدهنده ذوق،دیده شد تا از این طریق قدمهای مفیدی برای کاهش آلودگی محیطزیست و هوای تهران برداشته شود، سامانه آبسوز است. اعضای این سامانه در قالب یک تیم تخصصی در زمینه آبسوز کردن خودروها فعالیت دارند.مهندس«سید حسین صادقی» از اعضای این گروه شروع فعالیتش را برای معرفی مجموعهای تازهتاسیس اشان از نکات مهم و اثرگذاری عنوان میکند و میگوید: «همه تلاش کاهش سوختهای فسیلی و جایگزین کردن سوخت آبی است. اما این ماجرا برای بسیاری ناشناخته است و نمیدانند از این طریف چه کمکی به کاهش آلودگی هوا میشود. آشنایی با مجموعه ذوق این امکان را داد تا در بحث تبلیغات و معرفی کار با افراد بیشتری آشنا شویم کار بهتر دیده شود. » به گفته صادقی این ماجرا کمک زیادی کرد تا افراد ی هم در این مورد ایده یا طرحی دارند با مجموعه آشنا شوند و گام های موثری برای بهبود کارها برداشته شود. بسیاری حتی در این طرح شرکت کردند و برای حفظ محیط زیست اقدام به آبسوز کردن اتومبیل هایشان کردند. «نرگس حیدر دوست» از کارآفرینان مجموعه رقیبچی درباره نحوه آشناییاش با مجموعه ذوق تعریف میکند : «کار تدریس مهارتهای رایانه ICDL انجام میدادم. دنبال راهاندازی کسب وکاری نوین بودم از طریق فضای مجازی با مجموعه ذوق وآشنا شدم و این آشنایی سبب خیر شد تا ایدهای سالها در ذهن داشتم فرصت اجرای آن فراهم شود. در حال حاضر همراه با همراهی تعدادی از دوستان یک مجموعه مشاوره برای راهاندازی کسبوکارهای خرد خانگی بهصورت پلتفرم در فضای مجازی داریم. از طریق کمک زیادی به افراد جویای کار زنان سرپرست خانوار برای رسیدن به در آمدزایی میشود.
اتمام خبر